Výstupné zariadenia - Grafická karta, grafický akcelerátor, grafický čip (grafický procesor, GPU) :)

Tlačiť

Grafická karta zaisťuje tvorbu obrazu, ktorý vidíme na monitore. Spolu s monitorom tvorí dohromady zobrazovaciu sústavu počítača.

Podľa spôsobu chladenia grafickej karty rozdeľujeme grafické karty na:

  • aktívne chladené - na chladenie sa využíva ventilátor. úmerne počtu ventilátorov rastie spotreba elektrickej energie, ale aj kvalita grafickej karty,
  • pasívne chladené - používa sa pri menej výkonných grafických kartách. na odvod tepla slúži medený chladič, ktorý je nehlučný a nespotrebúva elektrickú energiu.

Parametre grafickej karty:

  • chladenie a spotreba,
  • počet jadier GPU - napr. 96 (čím viac, tým lepšie),
  • frekvencia čipu - napr. 800 MHz (čím väčšia, tým lepšie),
  • frekvencia pamäte - napr. 1600 MHz (čím vyššia, tým lepšie),
  • šírka pamäťovej zbernice - napr. 128 bitov (čím väčšia, tým lepšie),
  • veľkosť pamäte - napr. 2 GB (čím viac, tým lepšie),
  • typy výstupných konektorov - napr. VGA, DVI, HDMI, Display Port.
Poznámka
Veľkosť pamäte býva pri výbere grafickej karty často preceňovaný parameter. Na bežné používanie stačí 1 GB. Oveľa dôležitejšia je frekvencia čipu a počet jadier.

Kým najjednoduchšie grafické karty len prenášali časť operačnej pamäte na zobrazovaciu jednotku a zložitejšie využívali na prípravu zobrazovaného obrazu vlastnú pamäť (tzv. obrazovkovú pamäť - Video RAM), špičkové grafické karty boli schopné samostatne (na základe požiadavky) v tejto pamäti napr. vytvoriť plošné tvary, znaky a pod. Hovorilo sa im grafické akcelerátory.

Týmto pojmom sa označujú aj najmodernejšie grafické karty osadené grafickým čipom (grafickým procesorom, GPU). Tie podporujú: ďalšie nové 2D operácie (orezávanie obrazu, zmena mierky podľa pomeru strán obrazovky, vykresľovanie n-uholníkov), prácu s animáciami a videom (zobrazenie minimálne 24 obrázkov za sekundu, zmenšovanie a zväčšovanie obrazu, zmenu jeho jasu a farebnosti), 3D operácie (výpočty obrysov objektu, a ich vypĺňanie textúrami, výpočty tieňovania, priehľadnosti, výpočty pre simuláciu a pohybovanie priestorových objektov...).

Výstupné zariadenia

Hodnotenie užitočnosti článku:


    O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Treti pilier Fotograf_krojov On-line kurzy Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta Dejiny Slovenska

     

    O VŠETKÝCH KURZOCH 

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť

    Newsletter

    Nenechajte si ujsť žiadny nový článok

    @

    Copyright © 2013-2021 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady