Výstupné zariadenia - Grafická karta, grafický akcelerátor, grafický čip (grafický procesor, GPU) :)

Vytvorené: 18. 10. 2013 Tlačiť

Grafická karta zaisťuje tvorbu obrazu, ktorý vidíme na monitore. Spolu s monitorom tvorí dohromady zobrazovaciu sústavu počítača.

Podľa spôsobu chladenia grafickej karty rozdeľujeme grafické karty na:

  • aktívne chladené - na chladenie sa využíva ventilátor. úmerne počtu ventilátorov rastie spotreba elektrickej energie, ale aj kvalita grafickej karty,
  • pasívne chladené - používa sa pri menej výkonných grafických kartách. na odvod tepla slúži medený chladič, ktorý je nehlučný a nespotrebúva elektrickú energiu.

Parametre grafickej karty:

  • chladenie a spotreba,
  • počet jadier GPU - napr. 96 (čím viac, tým lepšie),
  • frekvencia čipu - napr. 800 MHz (čím väčšia, tým lepšie),
  • frekvencia pamäte - napr. 1600 MHz (čím vyššia, tým lepšie),
  • šírka pamäťovej zbernice - napr. 128 bitov (čím väčšia, tým lepšie),
  • veľkosť pamäte - napr. 2 GB (čím viac, tým lepšie),
  • typy výstupných konektorov - napr. VGA, DVI, HDMI, Display Port.
Poznámka
Veľkosť pamäte býva pri výbere grafickej karty často preceňovaný parameter. Na bežné používanie stačí 1 GB. Oveľa dôležitejšia je frekvencia čipu a počet jadier.

Kým najjednoduchšie grafické karty len prenášali časť operačnej pamäte na zobrazovaciu jednotku a zložitejšie využívali na prípravu zobrazovaného obrazu vlastnú pamäť (tzv. obrazovkovú pamäť - Video RAM), špičkové grafické karty boli schopné samostatne (na základe požiadavky) v tejto pamäti napr. vytvoriť plošné tvary, znaky a pod. Hovorilo sa im grafické akcelerátory.

Týmto pojmom sa označujú aj najmodernejšie grafické karty osadené grafickým čipom (grafickým procesorom, GPU). Tie podporujú: ďalšie nové 2D operácie (orezávanie obrazu, zmena mierky podľa pomeru strán obrazovky, vykresľovanie n-uholníkov), prácu s animáciami a videom (zobrazenie minimálne 24 obrázkov za sekundu, zmenšovanie a zväčšovanie obrazu, zmenu jeho jasu a farebnosti), 3D operácie (výpočty obrysov objektu, a ich vypĺňanie textúrami, výpočty tieňovania, priehľadnosti, výpočty pre simuláciu a pohybovanie priestorových objektov...).

Výstupné zariadenia

Hodnotenie užitočnosti článku:


    Umela inteligencia Novy narodopis Teoria poezie 3D-tlac Arduino Nove rekordy Prudove chranice Robotika Priemysel 4.0 Dejiny Slovenska do roku 1945 ang_znacky_fluidsim LOGOSoftComfort Novinky Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť


    Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady