Tlačiť

Roku 1839 - Američan Charles Goodyear vynašiel spôsob vulkanizácie surového kaučuku za tepla práškovou sírou a z takto upraveného kaučuku (gumy) začal vyrábať rôzne predmety. Objavenie vulkanizačného procesu umožnilo výrobu pneumatík. 
Roku 1849 - francúzsky inžinier André Merian prišiel na novú úpravu ciest - na obaľovanie štrku asfaltom. A začal budovať prvé asfaltové cesty. 
Roku 1860 
- Francúz Gaston Planté (1834-1889) zhotovil prvý elektrický olovený akumulátor,
- Belgičan Jean Lenoir si dať patentovať prvý spaľovací motor na petrolejové pary. 
Roku 1861 - Nemec Nikolaus Otto začal pracovať na výrobe spaľovacieho motora poháňaného benzínom
Roku 1863 - Lenoir údajne dokončil automobil so spaľovacím motorom na petrolejové pary. 
Roku 1870 - dublinský zverolekár John Boyd Dunlop a Starley vyrobili celokovový vysoký bicykel s gumovými obručami v ráfikoch (plné pneumatiky). 
Roku 1876 - Otto zostrojil značne vylepšený spaľovací motor, známy ako švortaktný. 
Roku 1883 - skonštruoval Gottlieb Daimler zapaľovaciu sviečku. 
Roku 1884 - bratia Copelandovci v Amerike zostrojili prototyp vozidla Penny Farthing s parným pohonom a potom komerčne vyrábali motorové trojkolky. 
Roku 1885 - Nemec Karl Benz takmer súčasne s Daimlerom skonštruoval rýchlobežný benzínový automobilový motor. V tom istom roku vyrobil Benz aj prvý automobil s motorom vlastnej konštrukcie. Vozidlo malo tri kolesá, maximálnu rýchlosť 13 km/h a jeho motor so zdvihovým objemom 958 cm3 mal výkon 0,8 konskej sily.  
 
Prvý automobil Karla Benza
 Roku 1886 - Daimler namontoval svoj vlastný spaľovací motor na „vozidlo“ s dreveným rámom. Vozidlo malo vlastne štyri kolesá, ale dve z nich odborníci pokladajú za stabilizačné a vyhlasujú ho za prvý motocykel.  
 
Motocykel Gottlieba Daimlera
Roku 1887 - v Anglicku zostrojil Edward Butler trojkolku s elektrickým zapaľovaním a plavákovým karburátorom. 
Roku 1888
- na Svetovej výstave v Paríži boli vystavené prvé dva benzínové „automobily“, trojkolka Benza a „štvorkolesový automobil“ Daimlera,
- podnikla Bertha Benzová (1849-1944), spolu so synmi Eugenom a Richardom, na motorovej trojkolke manžela a konštruktéra Benza tajnú cestu[1] z Mannheimu do Pforzheimu. Stala sa tak prvou ženou za volantom. Jej dobrodružstvo potvrdilo, že auto je schopné nahradiť vozy ťahané konskou silou. Začal sa vek automobilizmu. 
Roku 1889 - skonštruoval Daimler prvé, skutočne štvorkolesové auto.  
 
Prvý Daimlerov automobil
V rokoch 1894-1901 - sa v závode Benz & Co vyrábal model Benz Velo. Išlo o cenovo prístupný, ľahký automobil pre dve osoby, ktorý už signalizoval zvýšenie predaja a s 1 200 vyrobenými kusmi ho možno oprávnene nazvať prvým sériovo vyrábaným automobilom na svete.  
 
Benz Velo
Časom - sa začali vyrábať kryté karosérie, ktoré chránili cestujúcich pred vetrom a dažďom. 
Roku 1890 - vyrobil Dunlop prvú pneumatiku plnenú vzduchom. Namontoval ju na bicykel svojmu synovi. 
Roku 1894 - vo Francúzsku usporiadali prvé medzinárodné automobilové preteky na trati Paríž-Rouen. 
Roku 1895 - Benz zostrojil prvý motorový autobus pre 8 osôb. Bol určený pre spojenie mesta Siegen s okolitými obcami[2]. Zhruba v tej dobe sa objavili aj prvé nákladné automobily. Mali drevenú plošinu a drevené kolesá a odviezli od 1 do 5 ton nákladu. 
Roku 1897
- Nemec Rudolph Diesel si dal patentovať a predviedol svoj vynález - veľmi hospodárny  motor na naftu,
- koncom roka Daimler uviedol svoj ľahký nákladný automobil, ktorý nazval obchodné vozidlo[3]
Roku 1900 
- Benz predstavil na tie časy ťažké nákladné vozidlo a nie iba jedno, ale hneď celú sériu. Najťažší model bol schopný odviezť až päť ton nákladu. Bol poháňaný dvojvalcovým motorom s horizontálnymi protiľahlými piestami a výkonom 14 hp,
v apríli - uzavrel úspešný obchodník Emil Jellinek s firmou Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) zmluvu o predaji áut a motorov a spoločnosť rozhodla o používaní mena jeho dcéry Mercedes ako názov výrobku. Okrem toho sa obe strany dohodli, že spoločnosť vyvinie nový motor, ktorý bude mať názov Daimler-Mercedes,
22. decembra - dodala spoločnosť DMG Jellinekovi prvé vozidlo, závodný automobil s novým motorom o výkone 35 koní[4]. Tento model sa dnes považuje za prvý moderný automobil a jeho tvorca Wilhelm Maybach, za kráľa konštruktérov. 
Roku 1903, 16. júna - založil americký vynálezca a priemyselník Henry Ford v USA automobilku Ford. 
Roku 1906 
- založili spoločný podnik na výrobu slávnych luxusných vozidiel Henry Royce a Charles Rolls,
- spoločnosť Johna Dunlopa a Du Crossa (1846-1918) začala s výrobou pneumatík pre nový automobilový priemysel. 
Roku 1908 - boli patentované gumené lišty na stieračoch automobilu[5]
Roku 1912 - prevrat vo výrobe a užívania automobilov znamenalo zavedenie pohyblivej pásovej výroby[6] v americkej továrni Forda pri výrobe modelu Ford T[7], ktorý sa tak stal prvým automobilom dostupným širokým vrstvám obyvateľov (do roku 1927 bolo vyrobených viac ako 15 miliónov kusov. Auto sa totiž okrem spojených štátov vyrábalo aj v Európe, Austrálii a Brazílii). Auto, ktoré odštartovalo revolúciu masového automobilizmu, skonštruovali dvaja maďarskí konštruktéri József Galamg a Jenő Farkas v spolupráci s americkým inžinierom Childe Haroldom Wilsonom. Jeho 2,8-litrový motor mal výkon 20 koní a spočiatku sa vyrábalo len v jednej farbe, čiernej.  
 
Ford model T z roku 1908
Pásová výroba vo Forde
Počas Prvej svetovej vojny (1914-1918)
- došlo k zdokonaleniu nákladných automobilov,
- používala britská armáda trojtonové nákladné auto Haliford
V období medzi dvoma svetovými vojnami (1918-1939) - začala víťazné ťaženie automobilová doprava a tak stúpol tlak na prestavbu nevyhovujúcich štrkových ciest na cesty s bezprašnými a betónovými vozovkami vhodnými pre automobily. 
Roku 1920 - boli vypracované dopravné predpisy, ktoré museli dodržiavať všetci účastníci cestnej premávky. 
Roku 1923 - tri roky pred svojím zlúčením, automobilové spoločnosti Daimlera a Benza prišli s revolučným riešením pohonu nákladných áut. Nezávisle na sebe postavili prvé nákladné autá s dieselovým motorom, 
Roku 1924 - bola postavená v Taliansku prvá diaľnica. 
Roku 1926 - americká automobilka Oldsmobile dala do predaja prvé automobily s chrómovými nárazníkmi, maskami a kovaním[8]
Tankovanie v Londýne
Roku 1927
- v automobilovej „výzbroji“ niektorých amerických vozidiel sa zjavili prvé autorádiá,
- rôzne druhy benzínu sa začali hodnotiť stupnicou oktánových čísel. 
V 30. rokoch 20. storočia - nastal prudký rozvoj automobilizmu. 
Roku 1932 
Mercedes Benz Lo 2000 sa stal prvým sériovo vyrábaným ľahkým úžitkovým vozidlom s dieselovým motorom. 
Roku 1934
- bol firmou Citroën prvýkrát vyrobený podvozok auta z jedného kusu (tzv. škrupinková konštrukcia),
- navrhol Ferdinand Porsche Volkswagen Beetle,
- André Citroën (1878-1935) zaviedol pohon na predné kolesá,
- prvým sériovo vyrábaným aerodynamickým automobilom na svete sa stala Tatra 77,
- vynájdený bol cestný reflektor,
- v Londýne zaviedli prvé cestné priechody pre chodcov. 
 
Porscheho Beetle si prezerajú nacistickí dôstojníci
Roku 1938 
- začala spoločnosť Volkswagen vyrábať Chrobáka, t.j. auto dostupné všetkým vrstvám. Stalo sa najpredávanejším na svete (Volkswagen vyrábal pôvodnú verziu vozidla do roku 2003, dokedy sa ho predalo viac ako 21 miliónov kusov). Posledné kusy Chrobáka zišli z výrobného pásu v Latinskej Amerike,
- lekár R. N. Harger vyvinul prvý analyzátor dychu. Ešte v tom roku ho začala používať polícia.   
 
Volkswagen Chrobák
Pred Druhou svetovou vojnou 
- začali v Európe a v USA vyrábať autobusy s rámovou konštrukciou pre 30-40 osôb. Autobusy tak získali dnešnú podobu,
- mali nákladné automobily nosnosť okolo 20 ton, používali kolesá s pneumatikami a náhon všetkých štyroch kolies. 
V 40. rokoch 20. storočia - boli vyrobené prvé pretekárske automobily pre súťaže Formuly 1. 
Od roku 1948 - mal nielen vo Francúzsku veľký úspech Citroën 2 CV
Roku 1948 - Alec Issigonis navrhol model Morris Minor, a v roku 1959 sa začalo vyrábať jeho malé autíčko Mini.  
 
Morris Minor
Roku 1950 - v USA dali do prevádzky úplne automatizované linky na výrobu automobilov. 
Roku 1957 
- jeden z inžinierov Fiatu, Dante Giacosa, vytvoril malé ľudové auto, ktoré dostalo názov Fiat 500. Topolino bolo dlhé len tri metre poháňal ho motor s objemom 479 cm3 s výkonom 13 koní. Vyrábalo sa do roku 1975,
- zostrojil nový druh motora, v ktorom bolo použitých menej pohyblivých súčiastok než v dovtedy bežných motoroch, Felix Wankel.  
 
Fiat 500 Topolino
Roku 1959 - vynašiel moderný trojbodový automobilový pás Nils Bohlin
V 60. rokoch 20. storočia - sa na cestách objavili ťahače s návesom a európske rodinné auto. 
Roku 1961 - vo výrobnej linke spoločnosti General Motors[9] boli pri striekaní karosérií automobilov nasadené prvé priemyselné roboty UNIMATE 1900. Pri prvotnom striekaní operátor držal koncový bod robota[10] so striekacou pištoľou rukou a v tomto, tzv. režime učenia[11], dostával robot prostredníctvom svojich snímačov informácie o rýchlosti a polohe svojich ramien a striekacej pištole. Informácie zo snímačov sa v číslicovej podobe zaznamenávali na magnetofónovú pásku, čím vznikol riadiaci program robota. Pri ďalšom striekaní sa činnosť robota opakovala podľa uvedeného programu. Táto robotizovaná technológia udivila v tom čase celý priemyselný svet a bola neskôr rozšírená do všetkých, priemyselne vyspelých štátov.    
 
Nasadenie robotov Unimate v spoločnosti General Motors
Roku 1964
- bol verejnosti predstavený legendárny Trabant 601. Mal plastovú karosériu a jeho dvojtaktný motor so zdvihovým objemom 594 cm3 mal výkon 26 koní. Vyrábal sa až do roku 1991 vo verziách limuzína, kombi a kabrio[12]. Predalo sa z neho celkom 2,8 milióna kusov a stal sa symbolom RVHP a socializmu,
- v NSR pokusne začali do automobilov montovať Wankelov motor s rotačným piestom,
- Angličan Donald Campbell dosiahol na automobile Bluebird s turbínovým pohonom rýchlosť 690,909 km/h[13].  
 
Trabant 601
Roku 1965 - automobil Green Monster dosiahol rýchlosť 921 km/h. 
Roku 1967 
- v závode spoločnosti GM v meste Lordstone, v štáte Ohio prebiehali pokusy s využitím robotov na zváračskej linke karosérií vozidiel Chevrolette Vega. Úspešný výsledok pokusov s dvoma robotmi mal za následok nasadenie celkove 28 robotov UNIMATE so zváracími kliešťami na odporové bodové zváranie v rokoch 1969-1970. Išlo o jednu z prvých veľkých aplikácií robotov na svete,
- švédska firma SAAB začala sériovo vyrábať turbínový benzínový automobilový motor, ktorý znamená veľkú úsporu paliva. 
Roku 1970 - automobil s raketovým pohonom The Blue Flame dosiahol rýchlosť 1 001,473 km/h[14]. Pilotom automobilu bol Američan Gary Gabelich. 
V 70. rokoch 20. storočia  - nastal prudký rozvoj športového automobilizmu. 
Roku 1984 
- Nemec R. A. Bosch vynašiel platinovú automobilovú sviečku, ktorá má životnosť až 40 000 km a dobrý štart aj za studena,
- automobil Ferrari Testarossa dosiahol dovtedy najvyššiu rýchlosť, 290 km/h. 
Roku 1987 - vozidlo skonštruované vozidlo GM Sunraycer, poháňané energiou zo slnečného svetla. 
Roku 1997 - sa objavil ďalší míľnik v technickom vývoji autobusov. Išlo o Nebus, poháňaný palivovými článkami. 
Koncom 20. storočia - sa začali vyrábať tzv. vany, umožňujúce cestovať pohodlne celej rodine. Vyrábať sa začali však aj menšie a malé autá, prednosťou ktorých je ľahké parkovanie v mestách.
[1] Jej manžel o nej nevedel.
[2] V tom čase, resp. o málo času neskôr začal vyrábať autobusy aj Daimler. Prvé autobusy boli určené pre dopravu 8-12 osôb.
[3] Dnes by sme ho zaradili do kategórie dodávok.
[4] Prvý Mercedes vyvinul Wilhelm Maybach, hlavný konštruktér DMG a spôsobil tým značný rozruch hneď v prvom roku nového storočia. Automobil obsahoval mnoho prevratných technických noviniek, ako bolo nízko uložené ťažisko vozidla, lisovaný oceľový rám, ľahký, vysoko výkonný motor a sendvičový chladič.
[5] Od roku 1962 zabezpečujú spolu s elektrickým pohonom jasný výhľad pre vodiča.
[6] Výrobou automobilov na montážnych linkách Ford dosiahol na tie časy nevídanú produkciu - 181 000 áut ročne.
[7] Označovaný bol aj ako Tin Lizzie (Plechová Lízočka).
[8] Chrómovanie postupne nahradilo niklovanie týchto súčastí.
[9] GM.
[10] Bez hydraulického tlaku.
[11] Neskôr sa nazýval playback.
[12] Táto verzia sa vyrábala pre účely pohraničnej stríáže.
[13] Ide o priemernú rýchlosť vypočítanú z dvoch jázd.
[14] Ide o priemernú rýchlosť vypočítanú z dvoch jázd.

História robotiky 1, 2, 3.

Zdroje
Prevzaté a upravené z:
Celestín Farkaš, Alena Dubcová, Hilda Kramáreková, Geografia, pomôcka pre maturantov a uchádzačov o štúdium na vysokých školách,  Enigma, 2005.
Igor Krucovčin, Miniencyklopédia dopravy (vzdelávacie CD spoločnosti SOVA).
Igor Krucovčin, Miniencyklopédia gumárenstva (vzdelávacie CD spoločnosti SOVA).
 Igor Krucovčin, Miniencyklopédia robotiky (vzdelávacie CD spoločnosti SOVA).
A. A. Hoch, Vynálezy, ktoré zmenili svet,  Mladé Letá, Bratislava 1960.
Hodnotenie užitočnosti článku:


    História stlačeného vzduchu Dejiny sveta Dejiny Slovenska Matika vo fyzike Spokojnosť všetkých História počítacích strojov a počítačov 1 Pravidlá slušného správania 1 Vôňa ako zbraň Automatizácia, robotika... Nepravidelné slovesá

     

    zdieľaných v 2016-2017 

    • Životopis a tvorba Stanislavy Pirčeva  (1134)
    • Nové pojmy a obrázky z Biológie (933)
    • seriál článkov Pravidlá slušného správania (707)
    • článok Najbohatší ľudia sveta (647)
    • báseň Dimany Ivanovej Poď, moja stará láska (587)
    • životopis a básne izraelskej poetky Liory Bing-Heidecker (564) 
    • článok Klávesové skratky a špeciálne znaky (560)
    • História automobilového priemyslu (v rokoch) (539)
    • Matematika vo fyzike (525)
    • Séria článkov o spokojnosti zákazníkov, zamestnancov a zamestnávateľov (454)
    • Najbohatší Slováci v roku 2015 (451)
    • obrázková galéria Najlepšie tanky 2. svetovej vojny (444)
    • ďalšie hudobné ukážky (443)
    • básne Kariny Gálvez (438)
    • kurz Dokonalá hostiteľka a kuchárka (435)
    • galéria fotografií Deža Hoffmana a jeho životopis (419)
    • Slovenské ľudové kroje (406) 
    • kurz Automatizácia, robotika, aplikovaná kybernetika a umelá inteligencia (404)
    • článok O histórii počítacích strojov a počítačov (393)
    • výber z tvorby Zdenky Lacikovej (372)
    • galéria Najkrajšie fontány na Slovensku (371) 
    • článok a galéria o Histórii slnečných okuliarov (408)
    • Zdravá exotika (363)
    • článok Ako myslia slovenskí milonári (362)
    • článok Nepravidelné slovesá (344)
    • seriál článkov Dejiny vojenskej techniky, taktiky, paktov a dohôd (343) 
    • článok a galéria Vôňa ako zbraň (327)
    • nové Testy z informatiky (326) 

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť

    Newsletter

    Nenechajte si ujsť žiadny nový článok

    @

    Copyright © 2013-2017 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady