Univerzálne pravidlá vzdelávania, platné pre školenie aj kurz, prednášajúci musí pred a počas, Ako zabezpečiť dynamiku školenia? :)

Autor: Igor Krucovčin, Doplnené 20. 10. 2025

Vytvorené: 20. 10. 2025 Tlačiť

Pred začiatkom vzdelávania si prednášajúci musí:
  • stanoviť poradie aktivít, vrátane času konania (prípadne aj doby trvania) prestávok,
  • uvedomiť, čo chce jednotlivými aktivitami (krokmi) dosiahnuť.
Počas konania vzdelávania:
  • resp. už pred prvou prestávkou sa vzdelávaní musia dozvedieť:
    • dôvod vzdelávania, t.j. dôvod, prečo sa má niečo naučiť,
    • cieľ, prípadne čiastkové ciele vzdelávania. Ideálne je napísať ich na tabuľu a nezmazať počas celého konania vzdelávania, 
    • formy (spôsoby) dosiahnutia cieľov,
  • prednášajúci musí kontrolovať splnenie čiastkových cieľov, ktoré chcel jednotlivými krokmi dosiahnuť,
  • prednášajúci odpovedať účastníkom na dve, aj keď často nepoložené, otázky, t.j. ako a prečo stroje, javy, veci... fungujú,
  • prednášajúci musí udržať pozornosť poslucháčov. Preto musí byť vzdelávacia aktivita:
    • pútavá,
    • dynamická (musí pulzovať),
  • prednášajúci musí udržiavať očný kontakt s prednášajúcimi, 
  • prednášajúci musí dosiahnuť, aby sa na každú ďalšiu vzdelávaciu aktivitu (hodinu, prednášku, školenie) vzdelávaní tešili.
Ako zabezpečiť dynamiku školenia? 
Základom udržania pozornosti je zmena. Počas realizácie vzdelávacej aktivity môžete zmeniť:
  • spôsob práce - napríklad raz rozpráva lektor, raz účastníci, 
  • formu prezentácie poznantkov - napríklad študenti sledujú statickú prezentáciu, obrázky, potom animáciu, prípadne video (film)...
  • metódy práce - raz diskutujete, druhýkrát modelujete situáciu, tretíkrát študentov testujete, 
  • kombináciu získavaných poznatkov - teoretické poznatky kombinujete so získavaním praktických zručností,
  • delením účastníkov - učastníci pracujú individuálne alebo v skupinách.
Počas realizácie vzdelávacej aktivity musí meniť prednášajúci:
  • intonáciu hlasu,
  • striedať zaťaženie hemisfér mozgu,
  • svoju polohu v miestnosti.
Počas realizácie vzdelávacej aktivity musí prednášajúci:
  • uvádzať príklady z praxe,
  • klásť účastníkom vzdelávacej aktivity otázky,
  • vyjadriť vďaku účastníkom za ich odpoveď na otázku a vyhodnotiť ju,
  • zapojiť do vzdelávacie procesu nielen intelekt ale aj zmysly vzdelávaného. To znamená: sluch, zrak, hmat...
Hodnotenie užitočnosti článku:


    Umela inteligencia Novy narodopis Teoria poezie 3D-tlac Arduino Nove rekordy Prudove chranice Robotika Priemysel 4.0 a 5.0 Dejiny Slovenska do roku 1945 ang_znacky_fluidsim LOGOSoftComfort Novinky Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť


    Copyright © 2013-2025 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady