Autor: Ján Skalka, Cyril Klimeš, Gabriela Lovászová, Peter Švec
Vytvorené: 28. 10. 2013 Tlačiť
a) Definujte rozdiel medzi pojmom údaj a informácia.
b) Popíšte informatiku ako vedu – jej pôvod, ciele, rozdelenie.
a) Ktoré historické objavy považujete za najdôležitejšie pre vznik počítača?
b) Určte a popíšte najpoužívanejšie zdroje informácií v súčasnosti.
c) Popíšte spôsoby spracovania informácií, určte najvýhodnejší a zdôvodnite.
d) Vysvetlite pojem multimédiá, uveďte príklady a možnosti ich využitia.
a) Aké sú dôvody kódovania informácií v praxi? Uveďte príklady z bežného života.
b) Prostredníctvom morzeovky zakódujte svoje meno. Kedy by ste tento kód použili?
c) Definujte základné jednotky kódovania informácií v digitálnych zariadeniach.
d) Prečo sa pri spracúvaní údajov prostredníctvom počítača využíva práve dvojková sústava?
e) Vysvetlite rozdiel medzi ASCII a UTF.
f) Popíšte kódovanie textových, obrazových a zvukových informácií v počítači.
g) Obrázok má rozmery 800x600 farebných bodov. Koľko kB zaberie, ak používa 256 farebnú škálu?
h) Popíšte kódovanie číselných údajov (celé i reálne čísla).
i) Prečo rozlišujeme alfanumerický a číselný typ?
j) Popíšte aplikácie spracúvajúce jednotlivé typy informácií a formáty, v ktorých sa uchovávajú.
k) Popíšte princíp a zmysel značkovacích jazykov.
l) Doplňte:
(10110110)2 | = ( )8 | = ( )10 | = ( )16 | |||
( )2 | = (625501)8 | = ( )10 | = ( )16 | |||
( )2 | = ( )8 | = (9412)10 | = ( )16 | |||
( )2 | = ( )8 | = ( )10 | = (AF10)16 | |||
( )2 | = ( )8 | = ( )10 | = (24EE0)16 |
m) Vypočítajte:
(10110)2 + (1000110)2 = | (1110)2 + (11111)2 = | ||
(10111)2 – (10110)2 = | (1010101)2 – (101010)2 = |
n) Definujte rozdiel medzi kódovaním a šifrovaním.
o) Zvolený text zakódujte prostredníctvom Vigenerovej šifry.
p) Popíšte rozdiely medzi symetrických a asymetrických šifrovaním. Vysvetlite na príklade.
q) Navrhnite vlastný algoritmus na zakódovanie a odkódovanie textu.
r) Navrhnite vlastný kód na zakódovanie a odkódovanie číselných údajov.
s) Vysvetlite, ako je možné rozšifrovať text zašifrovaný jednoduchou zámenou.
t) Vysvetlite pojem komprimácia a popíšte jej princíp.
u) Aké typy komprimácie poznáte a na aké typy údajov sa používajú?
a) Popíšte princíp práce v rastovom a vektorovom grafickom editore. V akých prípadoch sa ktorý používa?
b) Vysvetlite tvorbu farieb prostredníctvom modelov RGB a CMYK.
c) Popíšte výhody a nevýhody bezstratovej a stratovej kompresie.
d) Vysvetlite pojem digitalizácia a popíšte proces pri získavaní grafických informácií.
e) Uveďte zariadenia, ktoré možno využiť na digitalizáciu.
f) Vysvetlite pojem a princíp animácie.
g) Popíšte digitalizáciu zvuku a parametre, ktoré majú vplyv na jej kvalitu.
h) Popíšte principiálny rozdiel medzi zvukovými formátmi wav, mp3 a mid.
i) Určte parametre, ktoré majú vplyv na kvalitu videonahrávky.
j) Popíšte princíp kompresie využívaný vo formátoch kategórie MPEG.
k) Popíšte možnosti prezentácie získaných údajov a stručne charakterizujte situácie, v ktorých je vhodné ich použiť.
l) Vysvetlite pojmy 2D a 3D.
Navrhnite projekt na získanie údajov zo zvolenej oblasti. Popíšte postup, akým budete údaje zhromažďovať, digitalizáciu, aplikácie, ktoré využijete a spôsob prezentácie.
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |