Vytvorené: 30. 11. 2015 Tlačiť

Prvým premostením bol bezpochyby kmeň stromu položený cez potok. 
V dobe najstarších kultúrnych národov - mali ich obyvatelia znalosti zo stavby klenutých kamenných alebo tehlových mostov. 
Okolo roku 3500 p.n.l. - sa v Mezopotámii objavili/Sumeri začali používať na kolesových kárach vozové kolesá. Boli vyrobené z dreva. 
Už roku 3000 p.n.l. - používali Egypťania lode s plachtami/plachetnice vyrobené z trstiny[1]/papyrusu.
 
Sumerská pečať s člnom[2] z roku 3000 p.n.l.
Egyptský čln z roku 2000 p.n.l.
Čínska džunka
 
Okolo roku 2500 p.n.l. - sa začali ako ťažné zvieratá využívať kone. 
Okolo roku 2000 p.n.l. - bola v Číne vybudovaná rozsiahla cestná sieť a na vozoch sa začali objavovať lúčové kolesá. 
Už okolo roku 1500 p.n.l. - sa v starovekom Egypte používal dvojkolesový vozík. 
V rokoch 1400-1300 p.n.l. - egyptské vojsko bojovalo zoradené v troch líniách. V prvej boli bojové vozy, v druhej pechota a v tretej opäť bojové vozy.
 
Egyptský faraón na vojnovom voze
Chetitský vojnový voz
 
Už v 12. storočí p.n.l. - sa kompas spomínal v Číne.
V čase starovekého Ríma
- preťali Európu siete umelých rímskych ciest z kameňa pre armády dobyvateľov. Siahali od Španielska do Malej Ázie, na sever k Dunaju, Rýnu, na západ do Británie[3]. Rozpadli sa po zániku Rímskej ríše,
 
Rímska cesta dnes
 
- stavali rimania celé rady cestných mostov a akvaduktov. Po páde Rímskej ríše staviteľstvo mostov v Európe upadlo.
 
Rímsky pontónový most
Grécky vojnový voz[4]
 
Okolo roku 700 p.n.l. - ľudia začali stavať tunely v Ninive a Jeruzaleme a tiež kamenné mosty. Tunely boli dlhé až 500 metrov. 
Okolo roku 600 p.n.l.
- ľudia začali stavať námorné lode s viacerými radmi vesiel,
- Feničania preplávali cez Červené more, oboplávali Afriku a Gibraltárskou úžinou preplávali do Stredozemného mora. Používali bojové veslice - galéry. Gréci a Rimania v neskoršom období používali galéry s troma radami vesiel (fenické lode mali dve).
 
Fenická loď
Grécka loď s baranom na prove
 
Okolo roku 300 p.n.l. 
- sa v Číne používal konský chomút,
- sa začali stavať prvé lode v krajinách na pobreží Stredozemného mora a na Ďalekom východe. Plavidlá boli poháňané buď plachtami alebo veslami dlhými až 50 metrov.
 
V rokoch 300-280 p.n.l. - na ostrove Faros pri Alexandrii postavili ľudia najvyšší maják[5] všetkých čias (180 m). Jeho svetlo bolo vidieť do vzdialenosti 57 km. Zaraďuje sa k 7 divom sveta.
 
Maják na ostrove Faros
 
Roku 200 p.n.l. - Grék Apollónios z Pergé vynašiel astroláb, prístroj na meranie uhlov v zvislej rovine. 
 
Staroperzský astroláb s pohyblivým mechanickým
kalendárom z roku 1220
Čínsky kompas z roku 300 p.n.l. Ruka otáčajúcej sa
figúrky na vozíku smeruje stále na juh.
 
Roku 80 - čínsky učenec Wang Čung popísal kompas vytvorený z magnetického kameňa, ktorý pri položení na mosadznú dosku ukazuje na juh. 
V 1. storočí n.l. - sa budovali v Číne jednodverové zdvíhadlá na prieplavoch, na dopravu materiálu sa používal fúrik.
 
Ptolemaisova mapa sveta
 
Okolo roku 300
- v Číne bol  postavený prvý železný most na svete,
- bol v Číne použitý diferenciál. Slúžil postave na korbe kočiara, aby sa pozerala stále južným smerom[6]
V staroveku[7] - v Stredozemnom mori, ktoré bolo najdôležitejšou oblasťou európskej moreplavby, mali prvenstvo bojové fenické diéry[8], grécke triéry (s tromi radmi veslárov) a rímske liburny, birémy a triémy. Z rímskej birémy sa vyvinula byzantská bojová loď dromona[9].
 
Egyptská trstinová loď
z 3. tisícročia p.n.l.
Fenická obchodná loď
zo 7.-8. stor. p.n.l. 
Drakkar,
bojová loď Vikingov
  
V 7.-8. storočí - v severnej Európe sa objavil nový tvar lode, tzv. langskip - dlhá loď Vikingov. Lode podobnej konštrukcie slúžili aj pri invázii Normanov do Anglicka  v roku 1066. Známe lode Vikingov boli aj drakary a snekary. 
Okolo roku 800
- v Číne sa začalo na lodiach používať kormidlo umiestnené v zadnej časti lode. 
Okolo roku 900
- sa začali podkúvať kone, sa v Európe u konských povozov začal využívať záprah (voz so zapriahnutými zvieratami, povoz) s chomútom,
- sa začal používať kľukový hriadeľ. 
Z roku 1075 - pochádza najstaršia písomná zmienka o pltníctve na Slovensku. Spomína sa v listine opátstva v Hronskom Beňadiku. Pôvodne slúžilo na dopravu dreva, neskôr sa na pltiach prevážal aj rôzny materiál[10] a zriedkavo ľudia[11]. Pltníctvo zaniklo na Slovensku v polovici 20. storočia. 
V 10. storočí - sa po moriam plavili dlhé vikingské lode, ktoré mali otvorenú palubu a boli poháňané plachtami, alebo veslami.
 
 
Vikingské lode
Trojsťažňová galeja
 
Roku 1100 - bola v Avignone započatá stavba kamenného mostu cez rieku Rýn[12]
[1] K najstarším patria okrem egyptských plachetníc aj brazílske plťové jangady, čínske a japonské džunky, polynézske dvojtrupové katamarány a trojtrupové trimarany alebo plachentnice s bočnými stabilizačnými vahadlami nazývané prao.
[2] Pravdepodobne ide o najstaršie vyobrazenie člna na svete.
[3] Dovtedy slúžili ťahavej cestnej doprave na prepravu jantáru, hodvábu a kožušín len prírodné obchodné cestičky a cesty.
[4] Slúžil iba na dopravu bojovníka na miesto boja.
[5] Pravdepodobne prvý námorný maják na svete.
[6] Aj keď kočiar išiel na východ alebo západ.
[7] Obdobie od vzniku najstarších orientálnych civilizácií do zániku Západorímskej ríše (476).
[8] Plachetnice s dvoma radmi veslárov.
[9] A z nej galéra (galeja), na ktorej veslovali otroci alebo trestanci. Pretrvala v Stredozemnom mori až do 18. storočia.
[10] Napríklad soľ.
[11] Zaznamenaný je presun vojska v čase Vešeléniho povstania.
[12] V tom čase bol už postavený most cez rieku Labe v Drážďanoch.
Hodnotenie užitočnosti článku:


    Cvičebnice Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta Dejiny Slovenska

     

    O VŠETKÝCH KURZOCH 

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť

    Newsletter

    Nenechajte si ujsť žiadny nový článok

    @

    Copyright © 2013-2021 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady