Autor: Ľubica Kupková
Vytvorené: 25. 01. 2014 Tlačiť
1. Identifikujte problém
Príčin nespolupráce žiakov môže byť viacero. Tri najčastejšie sú:
2. Objasnite zmysel učenia sa
Diskutujte spolu o zmysle, využiteľnosti preberanej látky. Venujte jednu hodinu na začiatku polroka, či tematického celku tomu, aby žiaci mohli prísť na to, aký má pre nich látka zmysel. Môžete si ušetriť veľa nepríjemných otázok na ďalších hodinách.
3. Nechajte žiakov objavovať
Ak na niečo prídeme sami, nielenže si to najlepšie zapamätáme, ale je to i nesmierne motivujúci zážitok, ktorý vytvára pozitívny vzťah k učivu. Ak sa žiak pýta: „Prečo?“ spýtajte sa ho: „A čo si myslíš ty?“
4. Oceňujte snahu
Dajte žiakom najavo, že nie len výsledky sú dôležité. Oceňte i snahu, vytrvalosť, či zanietenie, aj keď práve náhodou nemusí viesť k správnemu riešeniu.
5. Zameriavajte sa na pokroky, nie na chyby
Mnohí z nás máme opravovanie chýb tak zažité, že nám ani nenapadne, ako môže na žiakov vplývať neustále poukazovanie na ich nedostatky. Ak žiakom neustále ukazujeme ich chyby, odrádza ich to. Avšak keď sa zameriame na to, čo robia dobre, chyby po čase zmiznú samy a žiaci sa budú cítiť oveľa kompetentnejší.
6. Používajte transparentný systém hodnotenia
Žiakov môže odradiť, ak nevedia kedy, či na základe akých kritérií budú hodnotení.
7. Zaujímajte sa o žiakov
Obetujte zlomok svojho času na to, aby ste lepšie spoznali žiakov, ktorých učíte. Môže to mať hneď dve výhody – žiaci sa môžu začať na oplátku viac zaujímať o vás a vy môžete využiť to, čo ste sa o nich dozvedeli, aby ste ich motivovali. Online počítačová hra môže súvisieť s dejepisom, profesionálny šport s biológiou.
8. Nalaďte sa na triedu
Predstavte si, že trieda, do ktorej idete učiť, je práve po telesnej výchove, zatiaľ čo vy ste plní energie a odhodlaná prebrať dnes tonu učiva. Aj keď učivo prebrať potrebujete, uznajte žiakom ich naladenie, dajte im najavo, že viete, ako sa cítia. Pravdepodobne budú oveľa lepšie spolupracovať.
9. Podporujte iniciatívu
Ak sa žiaci sami začnú pýtať doplňujúce otázky, začnú spontánne diskutovať, alebo chcú povedať príklad z vlastnej skúsenosti – podporte ich! Zahriaknutia ako: „Otázky neskôr!“ či: „Teraz tu nemáme diskusný klub!“ žiakov odradia a nabudúce sa s vami o svoje myšlienky nemusia podeliť. Je pravda, že na hodine takto môžete mať o niečo väčší hluk, no pokiaľ je tento hluk „k téme“, znamená to, že sa vám žiakov podarilo zaujať.
10. Prineste niečo zaujímavé
Netradičné pomôcky sú pre žiakov vždy príjemným oživením. A pritom to môžu byť úplne bežné veci, ktoré máte doma. Napríklad taký balíček kariet pri kombinatorike alebo obyčajná mäkká loptička na etickej výchove môžu hneď žiakov prebudiť. Pomôcky majú výhodu i v tom, že žiaci môžu vnímať učivo viacerými zmyslami, nielen sluchom, ale i zrakom, hmatom alebo dokonca čuchom či chuťou.
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |