Potreba zlepšovania a priebežné zlepšovanie procesov :)

Autor: Jana Tordová

Vytvorené: 13. 04. 2015 Tlačiť

Zlepšovanie podnikových procesov je potrebné pre udržanie firmy na trhu.

Počas uplynulých dvadsať rokov sa už stalo zvykom, že podniky, nútené svojimi zákazníkmi, ktorí žiadajú stále lepšie tovary a služby, neustále uvažujú o zlepšovaní svojich procesov. Pokiaľ totiž zákazník nedostane čo žiada, má možnosť sa obrátiť na mnoho konkurenčných firiem. To je sila konkurenčného prostredia – hlavná hodnota tržnej ekonomiky. A tak mnoho firiem začína pracovať so svojimi podnikovými procesmi formou ich priebežného zlepšovania. Tento prístup je založený na porozumení a meraní prebiehajúceho procesu a z toho prirodzene vyplývajúcich podnetov k jeho zlepšovaniu. Môžeme tu hovoriť o akomsi „prirodzenom procesnom prístupe“.

Obrázok znázorňuje základné kroky takého priebežného zlepšovania procesu. Základom je popis procesu – jeho súčasného stavu, za ktorým nasleduje stanovanie jeho základných ukazovateľov k meraniu, plynúcich predovšetkým z toho, čo potrebujú zákazníci. Sústavných sledovaním priebehu procesu, sú identifikované príležitosti k jeho zlepšeniu, ktoré je treba dať do vzájomných súvislostí a implementovať. Nastávajúce zmeny v procese je samozrejme treba následne dokumentovať, čím sa dostávame opäť na začiatok celého cyklu. Pre toto cyklické, a v princípe nekonečné, opakovanie procedúry sa tiež hovorí o priebežnom – sústavnom – zlepšovaní podnikových procesov.

 

Priebežné, sústavné zlepšovanie podnikových procesov

 

Tento spôsob zlepšovania podnikových procesov je vhodný k dosahovaniu evolučného – prírastkového zlepšenia. Proces zlepšovania by mal zahrňovať nasledujúce kroky:

  • Dôvod k zlepšovaniu: Má sa identifikovať problém procesu a oblasť pre zvolené zlepšovanie s uvedením dôvodu.
  • Súčasné situácie: Má sa hodnotiť efektívnosť a účinnosť existujúceho procesu. Majú sa zhromaždiť a analyzovať údaje, aby sa zistilo, aké typy problémov sa vyskytujú najčastejšie. Má sa vybrať problém a má sa stanoviť cieľ zlepšovania.
  • Analýza: Majú sa identifikovať a overiť koreňové príčiny problému.
  • Identifikovanie možných riešení: Majú sa preskúmať alternatívne riešenia. Má sa vybrať a uplatniť najlepšie riešenie, to je to riešenie, ktoré odstráni koreňové príčiny problému a zabráni ich opakovanému výskytu.
  • Vyhodnotenie faktov: Má sa potvrdiť, či problém a jeho koreňové príčiny sú odstránené alebo či sa ich pôsobenie znížilo, či riešenie funguje a či boli splnené ciele zlepšovania.
  • Uplatňovanie a štandardizácia nového riešenia: Starý proces sa má nahradiť zlepšeným procesom, čím sa predíde opakovanému výskytu problému a jeho koreňových príčin.
  • Hodnotenie efektívnosti a účinnosti procesov s dokončeným opatrením ku zlepšeniu: Má sa vyhodnotiť efektívnosť a účinnosť projektov zlepšovania a má sa uvažovať o využití tohto riešenie inde v organizácii.

 

Rozdelenie procesov (napr. v obchodnom reťazci)

 

Zdroje
Prevzaté a upravené z: 
• http://www.kiwiki.info/index.php/Anal%C3%BDza_podnikov%C3%BDch_procesov_vo_vybranej_organiz%C3%A1cii.
Hodnotenie užitočnosti článku:


    Umela inteligencia Novy narodopis Teoria poezie 3D-tlac Arduino Nove rekordy Prudove chranice Robotika Priemysel 4.0 Dejiny Slovenska do roku 1945 ang_znacky_fluidsim LOGOSoftComfort Novinky Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť


    Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady