Autor: Marianna Antaličová
Vytvorené: 04. 01. 2017 Tlačiť
Zákazníci tvoria predovšetkým trhy, sú jeho súčasťou a vytvárajú prvky trhového prostredia.[1] Podľa Lošťákovej (2005, s. 132) „Zákazníci sú súčasne kupujúci produktov, zároveň aj spotrebitelia (používatelia), tak potenciálni, ale aj tí, ktorí produkt nepoužívajú, ale mohli by ho potrebovať.“[2] Zákazníkom nemusí byť vždy priamy spotrebiteľ, ba dokonca ani používateľ daného produktu. Zákazník je ten, ktorý tovar, či službu objedná, kúpy a zaplatí za ňu. Avšak spotrebiteľom sa chápe konečný užívateľ, resp. každý z nás, kto si daný produkt kúpy pre vlastnú spotrebu.
Pre jednotlivé podniky je veľmi dôležité, aby sa zameriavali na potreby a želania svojich zákazníkov. Mali by sa zaujímať aj o to, prečo a kde nakupujú jednotlivé výrobky, koľko nakupujú, aké faktory ich pri nákupe ovplyvňujú a ich samotné nákupné správanie.
„Zákazník – spotrebiteľ je z hľadiska psychológie osobnosťou s jej charakteristickými znakmi, prejavujúcimi sa navonok rozličnými formami reagovania a správania. Na charakteristikách osobnosti závisí prijímanie a spracovanie (prežívanie) reklamných posolstiev, uvedomovanie si potrieb a ich premeny na motívy a stimuly správania realizované v kúpno-predajných situáciách.“[3] Prostredníctvom skúmania a poznania jednotlivých osobnostných charakteristík našich zákazníkov, môžeme špecifikovať vzťahy medzi potrebami ľudí, sortimentom, či kvalitou ponúkaného tovaru služieb.
Pre potreby marketingových odborníkov, manažérov obchodu a predaja bola vytvorená typológia osobností zákazníkov, ktorá zohľadňuje rozhodujúce črty osobnosti zákazníka – z hľadiska jeho správania sa pri rozhodovaní pre nákup.[4]
Rozlišujeme 4 základné osobnostné typy zákazníkov:
1. Analytický typ – vyznačuje sa nízkou mierou citlivosti, vysokou kontrolou nad obchodom, je racionálny, orientuje sa na úlohu, je formálnym a nezávislým zákazníkom s obchodníckou orientáciou.
2. Direktívny typ – veľa rozpráva, má sklony k asertivite, je súťaživým, rýchlo konajúcim, preberá riziko a je autoritatívny.
3. Priateľský typ – ústretovo komunikuje, veľa sa pýta, je asertívny, spolupracuje, koná pomaly, vyhýba sa riziku, je nedirektívny.
4. Expresívny typ – má vysokú citlivosť, je neformálny, otvorený riešiť obchod, ale nedisciplinovaný, orientovaný na vzťahy.[5]
Pokiaľ budeme pristupovať k jednotlivým zákazníckym typom účinne a efektívne, môžeme dospieť k tzv. adaptívnemu predaju – t.j. prispôsobovanie sa predajnej situácie a charakteristike osobnosti zákazníka, ale aj v správaní sa pri predaji. Vzťahy medzi osobnostnými typmi zákazníkov – AD, DE, EP a PA majú priaznivý vplyv ku kúpe daného produktu, ale vzťahy AE a DP majú mínusové tendencie k realizácií kúpy daného produktu.[6]
Z pohľadu nákupného správania spotrebiteľov pri kúpe tovarov – ich rozlišujeme do niekoľkých skupín:
Ekonomický spotrebiteľ – veľmi často sa riadi heslom „za málo peňazí – čo najviac kúpiť“, pri kúpe produktu uvažuje racionálne a jeho nákupné správanie je rozumné.
Pasívny spotrebiteľ – pri nákupnom rozhodovaní je ovplyvňovaný a usmerňovaný niekým iným. Rezignuje vo vzťahu k vlastným záujmom pri nákupnom rozhodovaní.
Kognitívny spotrebiteľ – k nákupom pristupuje aktívne, hľadá tie produkty, ktoré uspokoja jeho potreby. O jednotlivých produktoch hľadá množstvo informácií, aby urobil správne rozhodnutie pri nákupe.
Emocionálny (impulzívny) spotrebiteľ – veľakrát je ovplyvnený vonkajšími podnetmi alebo o dôvode nákupu neuvažuje – riadi sa na základe momentálneho impulzu, napr. reklamou.[7]
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |