Motivácia zamestnancov inak :)

Vytvorené: 13. 03. 2019 Tlačiť

Ľudské zdroje predstavujú jedno z najväčších aktív podniku. Preto kvalita ľudského potenciálu zohráva kľúčovú úlohu každej firmy.

Racionalizačné opatrenia posledných rokov a súčasného obdobia sa odrazili na povahe pracovníkov. Sú tvrdší, samostatnejší, neočakávajú loajalitu a nie sú žiadnu loajalitu ochotní poskytnúť.

Ak si chce firma najlepších ľudí udržať, pretože si uvedomuje, že kvalita ľudského potenciálu zohráva kľúčovú úlohu každej spoločnosti a ľudské zdroje predstavujú jedno z najväčších aktív podniku, mala by ich odchodu predchádzať.  

Všeobecne platí:

  • Pre zamestnanca by mala byť motiváciou odmena za požadovaný výkon.

Pričom je nutné dodržať nasledovné:

  • Odmena je dôsledkom dynamického vzťahu medzi úsilím a výkonom.
  • Zamestnanci musia jasne vedieť, čo sa od nich očakáva.
  • Zamestnanci musia poznať kritériá výkonu, podľa ktorých budú odmenení.
  • Odmena musí mať pre zamestnanca svoju cenu - hodnotu. 

Znalosť motívov umožňuje pochopiť konanie človeka. Existencia motivácie je podmienená existenciou zdrojov motivácie. Tieto možno rozdeliť do piatich kategórií:

  • Potreby - ich uspokojenie je základným motivačných faktorom správania človeka. Potreba je prežívaný alebo pociťovaný nedostatok niečoho, čo je pre život človeka dôležité,
  • Návyky - predstavujú naučenné činnosti a úkony,
  • Záujmy - ide o trvalejšie zameranie človeka na určitú oblasť predmetov a javov, spojených so snahou po ich poznaní a ovládaní,
  • Ideály - vzory, modely určujúce smer konania jednotlivca. V ideáloch človek zdôrazňuje to, čo si v živote najviac cení, prípadne to, čo mu v živote chýba.
  • Hodnoty - niečo, čo si človek váži. Poradie hodnôt predstavuje hodnotový systém ktorý ovplyvňuje to, čomu človek v živote dáva prednosť[1].   

Výsledkom nemožnosti realizácie motivovanej činnosti, v prípade zamestnania ide o pracovný výkon je frustrácia. Existuje šesť základných zdrojov frustrácie:

  • odkladanie uspokojovania potrieb - napríklad absencia informácií, ktoré sú nevyhnutné k dokončeniu nejakej úlohy,
  • nedostatky pri uspokojovaní niektorých motívov - napríklad pocit bezvýznamného postavenia v kolektíve, 
  • strata niečoho, čo má pre zamestnanca vysokú hodnotu - napríklad strata vedúceho postavenia v dôsledku rušenia organizačných štruktúr,
  • neúspechy v práci pri plnení úloh - napríklad časté odmietanie výsledkov jeho práce,
  • vlastnosti osobnosti - napríklad zhoršenie zdravotného stavu alebo choroba,
  • sociálno-technické vplyvy pracovného prostredia - napríklad zmena techniky, zhoršené pracovné podmienky.

Frustrácia na jedinca nemusí však vždy pôsobiť nepriaznivo. Môže totiž nadobudnúť aj konštruktívnu formu. T.j. zamestnanci sa snažia prekonať prekážky v práci a rozpoznávajú nové riešenia danej situácie.

[1] Kariéra, rodina, pomoc druhým...
Hodnotenie užitočnosti článku:


    Umela inteligencia Novy narodopis Teoria poezie 3D-tlac Arduino Nove rekordy Prudove chranice Robotika Priemysel 4.0 Dejiny Slovenska do roku 1945 ang_znacky_fluidsim LOGOSoftComfort Novinky Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť


    Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady