Autor: Doplnené 06. 10. 2024
Vytvorené: 24. 03. 2020 Tlačiť
Zvuk môžeme zachytiť prostredníctvom mikrofónu. Do počítača nahrávaný zvuk spracúva zvuková karta, ktorá z analógového signálu vytvorí digitálny.
Proces zmeny zvuku z analógového na digitálny.
Najdôležitejším prvkom v tomto procese je analógovo-digitálny prevodník (A/D prevodník). Pre opačný proces je potrebný D/A prevodník[1].
Digitalizácia |
Analógový zvuk nadobúda nekonečné množstvo hodnôt, a preto je nemožné pracovať s takýmto zvukom bez predchádzajúcej digitalizácie.
Táto prebieha v troch krokoch. Výsledkom je sled logických jednotiek a núl, ktoré reprezentujú hodnotu v danom čase.
Digitálny zvuk sa skladá z obmedzeného množstva hodnôt, ktorých počet vopred určíme. Prechod od jedného číslicového znaku (stavu) k druhému sa uskutočňuje skokovito.
Analógové signály prechádzajú jeden do druhého plynulo (spojito)[2].
Proces, v ktorom sa z analógového signálu zachovajú len hodnoty každých niekoľko µs podľa vzorkovacej frekvencie.
Vzorkovacia frekvencia hovorí o tom, koľko vzoriek je v jednej sekunde záznamu, teda koľko hodnôt zaznamenáme za jednu sekundu. Čím je táto hodnota vyššia, tím kvalitnejší zvuk získame[3]. Inými slovami: čím vyššia je vzorkovacia frekvencia, tým presnejšia je reprezentácia tvaru vlny v digitálnom systéme.
Vzorkovanie |
Aby sa dal vzorkovaný signál pri reprodukcii plne zrekonštruovať, musí byť splnené tzv. Nyquistovo kritérium.
Zmeranie aktuálnej úrovne signálu (teda získanie vzorky v danom časovom okamihu).
Musí sa vykonať s istou presnosťou.
Súčasné digitálne systémy sú binárne, preto je potrebné zaznamenať údaj binárnym číslom nejakej dĺžky. Táto dĺžka sa nazýva rozlíšenie vzorky alebo bitová hĺbka vzorky.
Prvotné zvukové systémy mali rozlíšenie 8 bitov (teda zaznamenaná úroveň bola vyjadrená celými číslami v rozsahu -128 a 127, spolu 256 = 28 úrovní). Súčasné systémy používajú skôr 16 bitov (216 = 65 536 úrovní), lepšie 20 bitov (vyše milióna úrovní) a 24 bitov (vyše 16 miliónov úrovní), profesionálne dokonca 32 bitov (vyše 4 miliardy úrovní).
Pri kvantovaní je aktuálna úroveň zaokrúhlená k najbližšej úrovni ako je znázornené na obrázku.
Kvantovanie |
Spracovanie signálu v obrázkoch |
||
x | ||
Pôvodný signál |
Vzorkovanie signálu v pravidelných časových intervaloch |
|
x | ||
Signál kvantovaný s rozlíšením 2 bity (22=4 úrovne) |
Signál kvantovaný s rozlíšením 3 bity (23=8 úrovní) |
|
x | ||
Signál kvantovaný s rozlíšením 4 bity (24=16 úrovní) |
Reálna reprezentácia číslicového signálu, ako postupnosti vzoriek |
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |