Vytvorené: 04. 05. 2020 Tlačiť

S nárastom zaisťovania tovaru a služieb z vonkajších zdrojov, hrá funkcia nákupu týchto zdrojov stále významnejšiu úlohu.

Môžeme ho definovať ako nákup materiálu a služieb od externých organizácií s cieľom podpory všetkých operácií firmy od výroby po marketing, predaj a logistiku.

Nákup zahŕňa:

  • výber dodávateľov,
  • jednanie o cene,
  • jednanie o dodacích podmienkach,
  • o množstve.

S niekoľkými kľúčovými dodávateľmi.

Funkcia nákupu je zodpovedná predovšetkým za vstupné činnosti v rámci dodávkového reťazca, zatiaľ čo logistika ako celok zahŕňa tak vstupné ako i výstupné vzťahy a materiálové toky.

Prostredníctvom kontaktov s vonkajším prostredím pracovníci nákupu majú možnosť získať veľmi dôležité informácie o nových technológiách, materiáloch, dodávateľských a subdodávateľských zdrojoch a vzťahoch, zavádzaných službách, organizačných opatreniach, výrobných i investičných problémoch u dodávateľov.

Poznávaním vonkajšieho prostredia - situácie na trhu, ponukách nových dodávateľov i dopyte, sú pracovníci nákupu dôležitým zdrojom poskytovania informácií pre vrcholový manažment, marketing, konštrukčných, technologických, výrobných i plánovacích pracovníkov podniku.

Ďalšou z dôležitých činností nákupcov je výber dodávateľov, ich hodnotenie, plánovanie dodávok, sledovanie vývoja cien, poskytovanie služieb v oblasti prepravy, poistenia i legislatívnych opatrení.

Vhodný výber dodávateľov na základe vopred stanovených kritérií určených v celkovej stratégii rozvoja podniku je predpoklad zabezpečenia výrobného procesu, uspokojenia potrieb zákazníka i prosperity firmy. Kritériá výberu a hodnotenia dodávateľov vyplývajú zo strategickej línie podniku.

Vo všeobecnosti predstavujú požiadavky na:

  • plnenie dodávok v zmluvných termínoch,
  • reálne cenové relácie, resp. možnosť korekcie cien,
  • dodávky v požadovanej kvalite doloženej certifikátmi,
  • poskytnutie servisu služieb s dodávaným tovarom,
  • stabilita dodávateľa.

Pred samotným hodnotením však manažment určí relatívnu dôležitosť faktorom vzhľadom ku špecifickej situácii a podmienkam podniku a priradí faktorom konkrétnu váhu. Prínosom tejto metódy hodnotenia je, že núti manažment, aby si ujasnil a formalizoval dôležité prvky pri nákupných rozhodnutiach, a aby preskúmal súčasné strategické zameranie podniku, uplatňované metódy a postupy.

Hodnotenie užitočnosti článku:


    Novy narodopis Teoria poezie 3D-tlac Arduino Nove rekordy Prudove chranice Robotika Priemysel 4.0 Dejiny Slovenska do roku 1945 ang_znacky_fluidsim LOGOSoftComfort Novinky Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta

     

    O VŠETKÝCH KURZOCH 

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť

    Newsletter

    Nenechajte si ujsť žiadny nový článok

    @

    Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady