Autor: Duálna Akadémia
Vytvorené: 03. 06. 2020 Tlačiť
Odbor a číslo podľa ŠVP: | x | MECHANIK MECHATRONIK, 2679 K |
Predmet a ročník: | Elektrotechnika, 1. ročník | |
Forma za celý predmet: | 3 hodiny týždenne, spolu 99 vyučovacích hodín vo forme praktických cvičení | |
Názov tématického celku/rozsah vo vyučovacích hodinách: | Úvod do predmetu/1 | |
Obsah: | ||
Význam, vývoj a úlohy elektrotechniky | ||
Vzdelávací cieľ (žiak má vedieť): | ||
- objasniť význam elektrotechniky pre život spoločnosti a jednotlivca | ||
Názov tématického celku/rozsah vo vyučovacích hodinách: | Základné pojmy/6 | |
Obsah: | ||
Fyzikálne veličiny a ich jednotky Stavba atómu, elektrický náboj a jeho vlastnosti Rozdelenie látok podľa vodivosti Vlastnosti elektrotechnických materiálov Fyzikálne, mechanické, technologické a chemické vlastnosti Skúšky materiálov |
||
Vzdelávací cieľ (žiak má vedieť): | ||
- ovládať nosné obvodové veličiny a charakteristické veličiny pasívnych lineárnych a nelineárnych elektrických prvkov, ich značky a jednotky základné a odvodené - ovládať veličiny magnetického a elektrostatického poľa, ich značky a jednotky základné a odvodené - vysvetliť stavbu atómu - charakterizovať vznik elektrického náboja a popísať jeho vlastnosti - vysvetliť čo to je vodivosť látok, ich rozdelenie a použitie v praxi - vysvetliť využitie materiálov podľa ich fyzikálnych, mechanických, technologických a chemických vlastnosti pre použitie v elektrotechnike |
||
Názov tématického celku/rozsah vo vyučovacích hodinách: | Elektrostatické pole/6 | |
Obsah: | ||
Vznik a veličiny elektrostatického poľa, Coulombov zákon, silové pôsobenie elektrostatických polí, elektrický potenciál, elektrické napätie, kondenzátory a ich zapojenie, kapacita Nevodivé materiály, izolanty a dielektriká Vlastnosti dielektrík, izolantov |
||
Vzdelávací cieľ (žiak má vedieť): | ||
- vedieť vysvetliť vznik a popísať veličiny elektrostatického poľa - definovať význam Coulombovho zákona na veľkosť a smer vzájomných síl medzi bodovými elektrickými nábojmi v elektrickom poli - pochopiť význam poznania vlastností elektrického poľa pre činnosť elektrických strojov, prístrojov a elektronických zariadení - zdôvodniť vznik elektrického potenciálu a elektrického napätia - vymenovať charakteristické vlastnosti a veličiny dielektrík a izolantov - vysvetliť použitie technického skla a keramiky pre elektrotechniku - porovnať jednotlivé typy kondenzátorov podľa výroby a ich využitie v praxi - vedieť nakresliť a vypočítať jednotlivé možnosti zapojenia kondenzátorov |
||
Názov tématického celku/rozsah vo vyučovacích hodinách: | Základy elektrochémie/2 | |
Obsah: | ||
Elektrolýza a jej využitie Chemické zdroje elektrického prúdu a napätia, akumulátory Palivové články Materiály používané na výrobu zdrojov |
||
Vzdelávací cieľ (žiak má vedieť): | ||
- vysvetliť pojem elektrolýza - vysvetliť rozdiel prechodu elektrického prúdu vo vedení a v kvapalinách - vymenovať chemické zdroje napätia a prúdu - vysvetliť chemické deje v kvapalinách - vymenovať jednotlivé druhy akumulátorov - vysvetliť rozdiel medzi kyselinotvorným a zásaditým typom akumulátora - vysvetliť princíp činnosti palivového článku - spracovať projekt k novým typom akumulátorov formou prezentácie - popísať materiály používané na výrobu zdrojov |
||
Názov tématického celku/rozsah vo vyučovacích hodinách: | Jednosmerný prúd/8 | |
Obsah: | ||
Základné veličiny, ustálený jednosmerný prúd, elektrický odpor a vodivosť, závislosť odporu vodiča od teploty, Ohmov zákon, elektrický výkon a práca, príkon, účinnosť Požiadavky na vodivé materiály Kovy a zliatiny v elektrotechnike Materiály na elektrické kontakty, termoelektrické články Materiály na tavné vodiče poistiek a spájky, supravodivé materiály, kryovodivé materiály, bimetaly |
||
Vzdelávací cieľ (žiak má vedieť): | ||
- charakterizovať úlohu elektrického obvodu - pochopiť úlohu aktívnych a pasívnych častí elektrického obvodu - aplikovať základný zákon elektrotechniky pri riešení elektrických obvodov a navrhnúť optimálne riešenie problematiky - nakresliť priebeh jednosmerného napätia - poznať a dodržiavať zásady bezpečnosti pri práci a ochranu zdravia - ovládať prvú pomoc pri úraze elektrickým prúdom - vysvetliť čo to je odpor, nakresliť zapojenia - vedieť vypočítať celkový elektrický odpor - definovať rozdiely elektrického výkonu a práce v obvode jednosmerného prúdu - analyzovať vzťah práce a výkonu - vedieť vysvetliť pojmy príkon a výkon a vzťah medzi nimi a vyjadriť ich vzájomný vzťah pomocou účinnosti - vymenovať a charakterizovať jednotlivé elektrotechnické materiály na vodiče, kontakty, termoelektrické články |
||
Názov tématického celku/rozsah vo vyučovacích hodinách: | Riešenie obvodov jednosmerného prúdu/16 | |
Obsah: | ||
Rezistory a ich zapojenia, prvky elektrických obvodov, Kirchoffove zákony, deliče napätia, zdroje napätia a ich zapojenie Odporové materiály |
||
Vzdelávací cieľ (žiak má vedieť): | ||
- vysvetliť čo to je rezistor a jeho odpor - nakresliť jednotlivé zapojenia a - vedieť vypočítať celkový odpor elektrického obvodu a navrhnúť optimálne riešenie - vedieť nakresliť elektrický obvod a popísať jednotlivé prvky elektrického obvodu - pochopiť úlohu aktívnych a pasívnych častí elektrického obvodu - pomenovať druhy materiálov vhodných na výrobu rezistorov, potenciometrov - pomenovať druhy materiálov vhodných na výrobu vyhrievacích telies - aplikovať základné elektrotechnické zákony pri riešení elektrických obvodov - vysvetliť nutnosť využitia chemických dejov pri tvorbe elektrických zdrojov napätia - vedieť nakresliť a vypočítať jednotlivé typy zapojenia zdrojov napätia - vysvetliť, vypočítať a aplikovať podľa potrieb napájania v jednotlivých obvodoch použitie deličov napájania |
||
Názov tématického celku/rozsah vo vyučovacích hodinách: | Magnetické pole/7 | |
Obsah: | ||
Vznik, vlastnosti, základné veličiny a silové účinky magnetického poľa Magnetické materiály magneticky mäkké a tvrdé materiály, špeciálne materiály Magnetické obvody |
||
Vzdelávací cieľ (žiak má vedieť): | ||
- vysvetliť vznik magnetického poľa - definovať základné veličiny magnetického poľa a vysvetliť ich vzájomné súvislosti - vymenovať rozdelenie a charakterizovať jednotlivé magnetické materiály - vysvetliť použitie magnetických materiálov - objasniť význam a využitie feromagnetických látok pre potreby vytvorenia magnetických polí - poznať vlastnosti magnetického poľa a jeho silové účinky na činnosť elektrických strojov, prístrojova elektronických zariadení - nakresliť jednotlivé typy magnetických obvodov - popísať základný rozdiel medzi nimi - aplikovať základné elektrotechnické zákony pri riešení magnetických obvodov - popísať dynamické účinky elektrického prúdu a ich využiteľnosť pri konštrukciách |
||
Názov tématického celku/rozsah vo vyučovacích hodinách: | Elektromagnetická indukcia/5 | |
Obsah: | ||
Vznik indukovaného napätia, indukčné zákony, vlastná a vzájomná indukčnosť cievok, činiteľ väzby | ||
Vzdelávací cieľ (žiak má vedieť): | ||
- nakresliť cievku, typy zapojenia cievok a vypočítať výslednú indukčnosť týchto zapojení - vysvetliť čo je príčinou vzniku indukovaného napätia - vysvetliť jav vlastnej indukčnosti a jej vplyv v elektrickom obvode - čo je to činiteľ väzby, ako vzniká a aký má vplyv v elektrickom obvode, vypočítať činiteľ väzby - popísať princíp činnosti generátora a transformátora |
||
Názov tématického celku/rozsah vo vyučovacích hodinách: | Striedavý prúd/27 | |
Obsah: | ||
Základné predstavy, pojmy, veličiny, časové priebehy a znázornenie striedavých veličín fázormi Vplyv indukčnosti, rezistoru a kapacity v obvode striedavého prúdu, jednoduché a zložené obvody s prvkami R, L, C, Výkon striedavého prúdu, účinník 3-fázová sústava, výkon, práca a zaťaženie, vznik a prechodové javy v obvodoch RL, RC |
||
Vzdelávací cieľ (žiak má vedieť): | ||
- vysvetliť vznik striedavého prúdu - charakterizovať základné veličiny a nakresliť priebeh striedavého prúdu - porovnať priebeh jednosmerného a striedavého prúdu z pohľadu zdroja a spotrebiča zapojených v obvode - analyzovať správanie lineárnych pasívnych súčiastok a ich kombinácií v obvode striedavého prúdu z pohľadu vplyvu na základné veličiny - porovnať vplyv indukčnosti, rezistora a kapacity v v obvode jednosmerného a striedavého prúdu - definovať rozdiely elektrického výkonu a práce v obvode jednosmerného prúdu a striedavého prúdu - popísať vznik 3-fázocej sústavy - analyzovať jednofázový výkon a striedavý výkon z pohľadu dosahovaných hodnôt - vysvetliť druhy prechodových javov a ich vplyv v striedavých obvodoch |
||
Názov tématického celku/rozsah vo vyučovacích hodinách: | Fyzikálne zákony elektroniky/3 | |
Obsah: | ||
Typy vodivosti polovodičov Druhy polovodičových materiálov Druhy polovodičových priechodov Polovodičové súčiastky, ich charakteristika |
||
Vzdelávací cieľ (žiak má vedieť): | ||
- vysvetliť vznik jednotlivých typov vodivosti polovodičov - vymenovať a charakterizovať jednotlivé druhy polovodičových priechodov - vymenovať základné polovodičové materiály - vymenovať jednotlivé druhy polovodičových súčiastok - vysvetliť princíp činnosti jednotlivých polovodičových súčiastok |
||
Názov tématického celku/rozsah vo vyučovacích hodinách: | Inštalačná technika/18 | |
Obsah: | ||
Elektrické prípojky nízkeho napätia Vodiče a ich dimenzovanie Istiace prvky Elektroinštalačný materiál Rozvádzače a rozvodnice Ochrana pred nebezpečným dotykovým napätím |
||
Vzdelávací cieľ (žiak má vedieť): | ||
- vysvetliť druhy sietí - popísať rozdelenie vodičov podľa jednotlivých hľadísk - analyzovať hľadiská dimenzovania vodičov - vysvetliť rozdiel medzi istiacimi prvkami - poznať jednotlivé inštalačne materiály - nakresliť elektrické prípojky NN - vysvetliť rozdiel medzi rozvádzačom a rozvodnicou - popísať vybavenie jednotlivých rozvádzačov - poznať zásady poskytnutia prvej pomoci pri zásahu elektrickým prúdom - poznať hodnoty bezpečných napätí a prúdov v jednotlivých prostrediach |
||
Poznámka (autor, dátum dodania, úpravy, chyby...): | ||
Od MJU som dostal ŠkVP 19.4.2020. |
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |