Autor: Igor Krucovčin, Milan Kocurišin Doplnené 05. 09.2023
Vytvorené: 17. 01. 2021 Tlačiť
si aj Programy a zapojenia.
1. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
V grafickom programovacom jazyku Grafcet vytvorte program (zapojenie, funkčnú blokovú schému), ktorou budete ovládať 3 tlačidlami rozsvietenie 3 žiaroviek (zelenej, žltej a zelenej). Žiarovky sa musia po uvoľnení tlačidla zhasnúť. Nie je možné meniť poradie rozsvecovania.
2. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na ručné ovládanie dvojčinného pneumatického valca 2 tlačidlami. Po zatlačení tlačidla sa valec vysunie, po zatlačení druhého tlačidla sa valec zasunie.
3a. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na ručné poloautomatické ovládanie dvojčinného pneumatického valca 1 tlačidlom. Po zatlačení tlačidla sa valec vysunie a po dosiahnutí koncovej polohy sa valec zasunie.
3b. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na ručné poloautomatické ovládanie dvojčinného pneumatického valca 1 tlačidlom. Po zatlačení tlačidla a jeho držaní 3 sekundy sa valec vysunie a po dosiahnutí koncovej polohy sa valec zasunie. Použite koncový spínač.
3c. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na ručné poloautomatické ovládanie dvojčinného pneumatického valca 1 tlačidlom. Po zatlačení tlačidla a jeho držaní 3 sekundy sa valec vysunie a po dosiahnutí koncovej polohy sa valec zasunie. Minimalizujte počet pneumatických súčiastok. Nepoužite koncový spínač.
3d. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na ručné poloautomatické ovládanie dvojčinného pneumatického valca 1 tlačidlom. Po zatlačení tlačidla sa valec vysunie a o 5 sekúnd zasunie. Zapojenie realizujte výhradne pomocou 1 ks e-ventilu a 1 ks tlačidla a 1 ks dvojčinného valca.
4. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na ručné poloautomatické ovládanie dvojčinného pneumatického valca 1 tlačidlom. Po zatlačení tlačidla sa valec vysunie a o 2 sekundy zasunie. Zapojenie realizujte pomocou 1 ks e-ventilu a 1 ks tlačidla a 1 ks dvojčinného valca. Použite koncový spínač.
5. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na ručné premiestňovanie tesnení z dopravníkového pásu pomocou kývavého motora a prísavky.
6. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na poloautomatické premiestňovanie tesnení z dopravníkového pásu pomocou kývavého motora a prísavky. V čase činnosti (premiestňovania) nech svieti červená žiarovka.
7a. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na cyklické blikanie jednej modrej žiarovky. Zapnutie a vypnutie blikania realizujte dvoma tlačidlami. V programe využite tzv. podprogram.
7b. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na cyklické blikanie jednej modrej žiarovky. Zapnutie a vypnutie blikania realizujte jedným, tým istým, tlačidlom. V programe využite tzv. podprogram.
8a. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na cyklické preblikávanie 2 červených žiaroviek. Zapnutie a vypnutie preblikávania realizujte dvoma tlačidlami. V programe využite tzv. podprogram.
8b. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na cyklické preblikávanie 2 červených žiaroviek. Zapnutie a vypnutie preblikávania realizujte jedným, tým istým, tlačidlom. V programe využite tzv. podprogram.
9. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na automatické ovládanie závory na ceste. Ak sa vlak blíži k priecestiu resp. vlakovej stanici závora sa presunie do vodorovnej polohy, ak vlak príde do stanice, závora sa presunie do vertikálnej polohy. V zapojení využite indukčné snímače. Pre uvedenie zariadenia do prevádzky použite tlačidlo.
10. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na riadenie automatického vŕtacieho pracoviska. Potom, čo snímač zaregistruje umiestnenie dreveného hranola na požadovanú pozíciu upne ho, následne roztočí vŕtačku a súčasne spustí jej pohyb nadol. Po vyvŕtaní diery do hranola sa postupne vysunie vŕtačka, po 2 sekundách vypne vŕtanie a po 5 sekundách povolí upnutie (uchytenie). Cyklus možno opakovať po uplynutí 1 sekundy.
11. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program pre riadenie 24-hodinovej prevádzky automatickej baliacej linky. Linka balí 4 fľaše piva do 1 krabice. Pri balení prvej krabice, resp. po spustení linky musí krabica pridať 1 fľašu piva naviac. To znamená, že zákazník si kúpi krabicu s piatimi pivami za cenu 4 pív.
12. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program, ktorý v závislosti od toho, ktoré zo 6 tlačidiel stlačíte, toľko žiaroviek rozsvieti. Kontrolu funkcie prevodníka realizujte stavovým diagramom.
13. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program, ktorý v závislosti koľkokrát stlačíte jedno tlačidlo, na dobu minimálne 1 sekundy, toľko žiaroviek, maximálne 6, sa rozsvieti. Po opätovnom stlačení toho istého tlačidla sa teda má postupne rozsvecovať jedna, dve... šesť žiaroviek. Po rozsvietení 6 žiaroviek sa cyklus opakuje. Prvé rozsvietenie 1 žiarovky je ovládané aretačným prepínačom. Po uvoľnení aretačného prepínača ostávajú žiarovky svietiť. Po následnom, viac ako 1 sekundovom stlačení tlačidla, všetky žiarovky zhasnú.
14. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Spustenie hry signalizuje červená žiarovka.
Kocka môže nadobúdať stavy:
Svieti 1 žltá žiarovka, alebo svietia 2 žlté žiarovky, alebo svietia 3 žlté žiarovky, alebo svietia 4 žlté žiarovky, alebo svieti 5 žltých žiaroviek, alebo svieti 6 žltých žiaroviek. Iba v prípade, že svieti 7 žltých žiaroviek a svieti zelená aj červená žiarovka, možno hádzať kockou, t.j. stlačiť tlačidlo na zastavenie miešania. Hodené číslo nech svieti 5 sekúnd.
15. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
16. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
17. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na otváranie dverí mrazničky s mäsom.
18. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na postupné preblikávanie 3-farebného semafora.
19. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na ovládanie príjazdu z bočnej na hlavnú cestu na križovatke typu T.
20. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na balenie 6 plechoviek piva do krabice.
21. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na čiastočné otváranie, resp. zatváranie okien.
22. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na montáž 4 skrutiek, resp. strojové uchytenie poklopu plechovej skrine.
23. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na riadenie závor železničných priecestí na malej železničnej stanice, t.j. stanice do a z ktorej vedie iba jedna koľaj a na stanici sa nachádzajú iba 2 koľajnice.
24. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Zostrojte zariadenie na poloautomatické dávkovanie žltých, červených a modrých PVC granúl do miešača lisovacieho zariadenia. Pracovník zariadenia obsluhuje dávkovače stlačením tlačidiel, ktoré otvoria klapku požadovaného zásobníka na 5 sekúnd.
24b. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Zostrojte zariadenie na poloautomatické dávkovanie žltých, červených a modrých PVC granúl do miešača lisovacieho zariadenia. Pracovník zariadenia obsluhuje dávkovače stlačením tlačidiel, ktoré otvoria klapku požadovaného zásobníka na 5 sekúnd. Realizujte možnosť vzájomného miešania granúl tak, aby nedošlo k preplneniu zásobníka a bolo možné dávkovať granule na výrobu zeleného, fialového, prípadne hnedého výrobku.
25. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Zostrojte zariadenie, ktoré bude obsluhovať závory pre vjazd a výjazd z obchodného centra. Počet parkovacích miest na parkovisku je 5.
26. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Rýchlosť pohybu piestnice spomaľte po zasunutí polovice piestnice.
27. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
28. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na realizáciu pohybov 3 pneumatických valcov nasledovne:
1A- 2A- 3A- 1A+ 2A+ 3A+ .
LIFO a FIFO systém sa využíva v napríklad v sklade |
29. Nakreslite schému zapojenia a naprogramujte zadanie:
Vytvorte program na realizáciu pohybov 3 pneumatických valcov nasledovne:
3A- 2A- 1A- 1A+ 2A+ 3A+ .
30. Naprogramujte logickú hru Zápalky.
Hru hrajú 2 hráči, človek a počítač. Na stole leží 11 zápaliek. Každý z hráčov smie odobrať najmenej 1, najviac 3 zápalky. Kto vezme poslednú zápalku vyhral. Zápalky, resp. zápalku, prvý odoberá človek.
31. Naprogramujte program Stopky.
Stopky ovládajte troma tlačidlami:
DOMÁCE ÚLOHY SLÚŽIACE NA POROVNANIE RÔZNYCH SPÔSOBOV RIADENIA
51. Vytvorte program, ktorý po zatlačení:
52. Vytvorte program, ktorý po:
53. Vytvorte program na ovládanie resp. blokovanie smeru otáčania elektromotora pomocou troch tlačidiel.
54. Vytvorte program na ovládanie resp. blokovanie smeru otáčania elektromotora pomocou piatich tlačidiel nasledovne:
55. Vytvorte program, ktorý bude ovládať elektrický motor dvoma tlačidlami.
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |