Autor: Daniel Balogh
Korektor: Igor Krucovčin
Vytvorené: 30. 06. 2021 Tlačiť
Asynchrónny striedavý elektromotor 3-fázový |
x |
Synchrónny striedavý elektromotor |
Elektromotor na striedavý prúd.
Elektrický synchrónny motor, pri ktorom je konštantne magnetizovaný rotor synchrónne poháňaný pohybujúcim sa magnetickým otáčavým poľom v okolitom statore.
Rotor elektromotora je tvorený magnetom alebo elektromagnetom, stator do ktorého je privádzaný striedavý prúd vytvára pulzné rotujúce magnetické pole. Rotor sa snaží udržať polohu súhlasiacu s týmto poľom. Magnet umiestnený v rotore sa snaží uchovať svoju konštantnú polohu voči otáčavému magnetickému poľu vytvoreného prechodom striedavého prúdu cievkami statora.
Nevýhody synchrónnych elektromotorov:
To sú dôvody, prečo sa používajú iba v špeciálnych prípadoch.
x |
Asynchrónny elektromotor (indukčný motor, motor s kotvou nakrátko)
Je to najrozšírenejší motor (pohon) v elektrotechnike (v praxi najbežnejšie používaný). Existujú: 1-fázový a 3-fázový.
Tok energie medzi statorom a rotorom je realizovaný výlučne pomocou elektromagnetickej indukcie, preto sa často označuje aj ako indukčný motor, alebo tiež ako motor s kotvou nakrátko.
Oproti synchrónnemu motoru má inú konštrukciu rotora. Rotor sa obvykle skladá zo sady vodivých tyčí, usporiadaných do tvaru valcovej klietky. Tyče sú na koncoch vodivo spojené a rotor sa potom nazýva kotva na krátko.
Pri stojacom motore rotujúce magnetické pole statora budí (indukuje) v tyčiach rotora elektrické prúdy, ktoré vytvárajú elektromagnetické pole rotora. Obe magnetické polia potom vzájomnou interakciou vytvárajú elektromotorickú silu. Priblížením otáčok rotora otáčkam magnetického poľa statora klesajú indukované prúdy a intenzita nimi vytváraného poľa, klesajú tým i otáčky rotora a zároveň točivý moment motora.
Motor nikdy nedosiahne otáčky dané frekvenciou napájacieho napätia, nikdy s nimi nebude synchrónny. Preto je používa názov asynchrónny motor.
Trojfázový asynchrónny motor s krúžkovou kotvou (krúžkový motor), Jednofázový asynchrónny motor
Lineárny elektromotor
Je to mnohopólový elektromotor v rozvinutom stave. Stator elektromotora je roztiahnutý do dĺžky. Motor sa netočí, pohyb je vykonávaný v rovine. Jedna časť lineárneho motora je inštalovaná v pohyblivej časti (ako rotor), druhá je súčasťou pohybovej dráhy (ako stator). Výhodou je, že nemá zberač prúdu.
Využíva sa napríklad pre pohon vlakov na magnetickom vankúši.
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |