Ako sa správať v cudzine - Spojené štáty americké :)

Vytvorené: 18. 12. 2013 Tlačiť

Spojené štáty (USA) sa považujú za krajinu neobmedzených možností. Legendárne príbehy, ako sa z umývača riadu môže stať milionár, pôsobia fascinujúco na ľudí celého sveta. Stále sa ešte nájdu takí, ktorí sa pokúšajú nájsť v USA kus vlastného šťastia.

Američania sa považujú za priateľských, otvorených a nekomplikovaných. V angličtine neexistuje vykanie, čo trochu uľahčuje komunikáciu a veta „nič nie je nemožné“ sa teší veľkej obľube. Niektoré veci sa však predsa len odlišujú od Európy a niektoré sú v USA úplne neprípustné.

Napríklad vo Švajčiarsku sa za úplne neprípustné považuje otázka o výške zárobku; v USA to nie je nič neobvyklé. Iný je aj postoj k fajčiarom: v USA je fajčenie zakázané všade tam, kde to nie je vyslovene povolené. Rozdielov je však oveľa viac.

Čas sú peniaze

V porovnaní s Japonskom alebo Čínou sa v USA kontakty nadväzujú oveľa ľahšie. Potencionálneho obchodného partnera môžeme osloviť priamo. V obchodovaní sa ide priamo na vec, pretože time is money. Z toho dôvodu sa Američania správajú veľmi priamočiaro (let´s get down to business). Siahodlhé prázdne reči o počasí, a podobne, sa považujú za márnenie času a čas si Američania veľmi cenia. Cenia si ho dokonca natoľko, že sú ochotní uvažovať, kde sa pri istej činnosti dá aj ušetriť, koľko ho treba investovať, prípadne či ho treba až tak veľa míňať.

O úspore času rozmýšľajú aspoň toľko, ako my o úspore nákladov. Ďalšia vec, ktorá sa veľmi cení je presnosť. Ak prídeme neskoro, sme na tom veľmi zle, pretože nechať obchodného partnera čakať sa považuje za nehanebnosť. Za rovnako neprípustné považujú Američania neustále prerušovanie obchodných rokovaní mobilnými telefónmi, či vybavovaním pošty alebo podpisovaním korešpondencie. Na druhej strane sa veľmi cenia perfektne pripravené prezentácie. V Amerike sa užíva americká angličtina, používanie britskej sa považuje za arogantné. Firemné prospekty a iné materiály britskej angličtiny treba teda dať najskôr „preložiť.“ 

Mali by ste vedieť

Ak Američania nič nevedia o Slovensku, treba reagovať protiotázkou a opýtať sa, či vedia, že napríklad Murgaš, Banič, Cernan a Warhol majú slovenský pôvod. Aj tak sa dajú získať sympatie…

Hlúpe otázky?

Američania nevedia priveľa o Slovensku. Môže sa dokonca stať, že si nás popletú so Slovinskom alebo prehliadli rozdelenie Československa. Podobné výroky by sme nemali brať ako osobný útok. Treba odpovedať podľa možností čo najcitlivejšie a vysvetliť aktuálne zemepisné a politické pomery.

Američania sú fascinovaní možnosťami rýchlej jazdy po našich diaľniciach a cestách. Čísla im znejú úplne neuveriteľne, ale len dovtedy, kým ich neupozorníme, že naše údaje nie sú v míľach, ale v km za hodinu. Konzumácia alkoholu na verejnosti sa v Amerike považuje za nevhodnú. Obrázky z rôznych slovenských krojovaných festivalov plných piva sú našou najlepšou „reklamou“!

Ošatenie

Tak ako v mnohých iných krajinách, aj v USA platí, že čím vyššie je služobné postavenie, tým formálnejšie je oblečenie. Tmavé obleky sa v istej funkcii považujú za samozrejmosť. Kombinácie nie sú najšťastnejším riešením. Ženy by sa mali radšej rozhodnúť pre tlmené farby (nohavicových) kostýmov a pre topánky s opätkami vysokými maximálne 4 cm. Do niektorých vybraných reštaurácií sa dostaneme len v saku a s kravatou. Na umeleckej scéne a vo všetkých kreatívnych povolaniach však platia iné pravidlá.

Darčeky

Američania majú úplne iný prístup k darčekom ako napríklad Japonci. Drahý darček vzbudzuje v obchodnom partnerovi skôr nedôveru. Ak však dáme partnerovi skôr darček s logom svojej firmy, neurobíme nič zlého. V Amerike býva zvykom rozbaliť darček okamžite po odovzdaní.

Do you speak English?

Američania sú väčšinou zvyknutí, že celý svet rozpráva po anglicky a že im všade rozumejú. Španielčina sa považuje za obľúbený cudzí jazyk hlavne kvôli ostrovom, na ktorých sa hovorí po španielsky. V každom prípade nemôže byť na škodu, ak vieme po anglicky povedať aspoň niekoľko základných slov a fráz.

Niekoľko priateľských slov

Dobrý deň:   good morning (do 12. h)
Ďakujem:   thank you
Prosím:   please
Dovidenia:   good bye

ČO MÁME ROBIŤ

  • Keď do miestnosti vstúpi dáma, prípadne keď si chce sadnúť, muž sa má ako gentleman postaviť.
  • Vzdialenosť medzi osobami v služobnom kontakte by mala byť minimálne 60 až 80 cm.
  • V reštauráciách sa dáva 15 až 20 % prepitného.
  • Rokovania majú byť vecné.
  • Ženy nosia opätky s výškou maximálne 4 cm.
  • Ženy nosia vždy pančuchy.
  • Vo dne nosiť decentný mejkap.
  • Dávať pozor na neverbálnu komunikáciu.
  • Udržovať zrakový kontakt (častejšie ako napríklad v Japonsku).
  • Jedna ruka vo vrecku nohavíc a súčasná gestikulácia druhou rukou sa nepovažuje za neslušnosť.
  • Ak dostaneme súkromné pozvanie, opýtať sa, či máme niečo priniesť so sebou.
  • Titulom „doktor“ sa oslovujú len lekári.
  • Uvedomiť si, že neustále prikyvovanie hlavou dráždi ostatných účastníkov rozhovoru.
  • Byť presný (s výnimkou kokteilových party).

ČO NEMÁME ROBIŤ

  • Fajčiť mimo vyhradených priestorov.
  • Požívať alkohol na verejnosti.
  • Mať neoholené nohy a podpazušie (u žien).
  • Mať nedbanlivý výzor.
  • Mať obidve ruky skrížené na prsiach (pôsobí to odmietavo a agresívne).
Hodnotenie užitočnosti článku:


    O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Treti pilier Fotograf_krojov On-line kurzy Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta Dejiny Slovenska

     

    O VŠETKÝCH KURZOCH 

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť

    Newsletter

    Nenechajte si ujsť žiadny nový článok

    @

    Copyright © 2013-2021 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady