Vytvorené: 30. 04. 2014 Tlačiť
Pozorovanie činnosti žiakov, ich účasť na rozbore daného problému, formulácii záverov, viet a pravidiel, kvalita grafických prác a pod., dáva učiteľovi základné poznatky o stupni osvojených poznatkov a zručností.
Najrozšírenejšou formou kontroly a preverovania učebných výsledkov žiakov je ústne a písomné skúšanie. Existuje niekoľko variácií skúšania a niekoľko druhov skúšok.
Ústne skúšanie (monologické alebo dialogické) je v matematike nevyhnutné na zistenie, či sú vedomosti žiakov úplné, ako postúpilo žiakovo poznanie, aké pojmy, fakty , pravidlá, poučky i vzťahy si žiak osvojil, ako ich vie konkretizovať a uplatniť.
Mimoriadne progresívny je pri skúšaní heuristický dialóg, ktorým zisťujeme, ako vedia (najmä nadaní a talentovaní žiaci) na základe doterajších poznatkov objavovať nové. Takýmto dialógom skúmame aj úroveň logického myslenia a schopnosť objaviť vzťahy a súvislosti medzi pojmami, podnetmi a javmi.
Podľa počtu osôb rozlišujeme:
Písomné skúšanie je v matematike najvýznamnejšou metódou kontroly dosiahnutých výsledkov. Vyplýva to z jej obsahu a metód práce a je to v súlade s klasifikačným poriadkom. Osnovy určujú v 5. až 8. ročníku ZŠ a v troch ročníkoch na gymnáziu písať v každom klasifikačnom období dve písomné skúšky, ktoré trvajú jednu vyučovaciu hodinu; v štvrtom ročníku na gymnáziu tri písomné skúšky, pričom druhá z nich trvá dve vyučovacie hodiny. Okrem týchto písomných skúšok možno vhodne zaraďovať kratšie informatívne alebo klasifikačné písomné práce. Na SOŠ a SOU sú určité odlišnosti.
Písomné skúšky žiakov sú časovo hospodárne. Poskytujú učiteľovi trvalý a porovnávateľný materiál, ktorý má vždy poruke a môže ním argumentovať. Výsledky písomných skúšok sa dajú lepšie spracovať a dávajú úplný obraz o stave a úrovni vedomostí triedy ako celku i jednotlivých žiakov. Písomná skúška ukazuje, nakoľko si žiak trvalo a uvedomene osvojil nové i staršie učivo, ako vie samostatne používať teoretické poznatky v praktických príkladoch, či vykonáva bezpečne, správne a racionálne numerické výpočty, úpravy, konštrukcie, či vie používať tabuľky, zostrojovať grafické znázornenie údajov a vzťahov, či správne formuluje svoje myšlienky, aké metódy práce používa a pod.
Medzi písomné skúšky zaraďujeme:
Jedným z najmodernejších spôsobov písomného skúšania sú elektronické testy (alebo e-testy). Umožňujú okamžité vyhodnotenie. Pri jednotlivých otázkach možno meniť poradie otázok aj odpovedí, a tak použiť test znovu ako nový, originálny.
Testy môžu obsahovať obrázky, zvuky a videá, a preto sú príťažlivé nielen pre učiteľov, ale aj študentov.
Mnohé z e-testov dokážu poskytnúť nielen možnosť preveriť si nadobudnuté vedomosti, ale ich aj doplniť.
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |