Autor: Viktória Roganská
Vytvorené: 05. 01. 2015 Tlačiť
Aby si podnik vedel naplánovať svoje aktivity, musí mať komplexné informácie o vývoji v podniku na základe internej analýzy a informácie o vývoji v jeho okolí na základe externej analýzy. Externá analýza pozostáva z analýzy prostredia (makroprostredia), analýzy trhu, analýzy odvetvia, analýzy konkurencie, analýzy dodávateľov, analýzy zákazníka, segmentácie trhu a výberu cieľových skupín a analýzy výrobku. Firma môže zhromaždiť primárne alebo sekundárne informácie z primárnych alebo sekundárnych zdrojov rôznymi metódami zberu aj v závislosti od toho, či analýza vyžaduje kvantitatívne alebo kvalitatívne informácie.
Komplexná analýza býva často súčasťou samotného plánovacieho procesu a jej rozsah závisí od veľkosti firmy, od odvetvia, v ktorom pôsobí a ktoré môže podliehať častejším zmenám, od geografického dosahu firmy, od vlastností segmentov, ktoré obsluhuje. Malé firmy sa často obávajú, že prevedenie komplexnej analýzy je finančne náročné a preto sa jej vyhýbajú. Ale získavanie informácií nie je len otázkou peňazí. V súčasnosti je napr. internet bohatým zdrojom informácií, len je potrebné vedieť ich vyhľadávať. Maximum informácií sa ďalej malé firmy snažia získať vlastnými zdrojmi z interných zdrojov, od zákazníkov, zamestnancov a ďalších zdrojov.
Na základe získaných informácií podnik prevedie analýzy, ktoré sú preň podstatné. Použité informácie sa uchovávajú v podobe marketingového informačného systému pre ďalšie využitie na rozhodovanie či plánovanie. Menšie firmy si z finančných dôvodov nevytvárajú informačné systémy v takom rozsahu ako veľké firmy alebo vôbec. No pokiaľ si majú udržať konkurenčnú výhodu a zlepšiť svoje rozhodovanie a komunikáciu s jednotlivými zložkami trhu, musia informácie zbierať, uchovávať a využívať. Alternatívu MIS predsatvuje ukladanie dát v počítači v MS Excel, v MS Access či v tlačenej podobe.
Z komplexnej analýzy vychádzajú marketingové ciele, ktoré sú už konkrétnym vyjadrením úloh a dávajú odpovede na otázky:
Ďalej si podnik podľa vhodne zvolených nástrojov (BCG matice, GE matice, SWOT analýzy, positioningu a Paretovho pravidla) zvolia marketingovú stratégiu. V prípade malých a stredných firiem sa v praxi najčastejšie využívajú stratégie podľa chovania na trhu, teda ofenzívne (útočné) alebo defenzívne (obranné) stratégie a všetky spomenuté nástroje na zhodnotenie situácie, v prípade menších firiem v upravenej forme.
Pre rozhodnutie podniku o tom, ktoré produkty podporiť v raste, ktoré naopak z trhu stiahnuť, teda pre posúdenie trhového postavenia a ziskovosti produktov a vhodnosti stratégie prispievajúcej k dosiahnutiu podnikových cieľov v sledovanom časovom období slúži analýza portfólia. Jedným z modelov analýzy portfólia je BCG matica, model vytvorený Bostonskou poradenskou skupinou. Pri vypracovaní analýzy môžu podniku pomôcť otázky v nasledujúcich tabuľkách.
Veľkosť trhu | Aký je veľký? | |
Ako je rozdelený? | ||
Charakteristika trhu | Kto sú hlavní zákazníci? | |
Kto sú hlavní dodávatelia? | ||
Ktoré hlavné produkty sa predávajú? | ||
Stav trhu | Je to nový trh? | |
Je to zrelý trh? | ||
Je to nasýtený trh? | ||
Aké dobré sú spoločnosti pôsobiace na trhu? | Vo vzťahu k trhu ako celku | |
Vo vzťahu jedna k druhej | ||
Distribučné cesty | Ako sa používajú? | |
Metódy komunikácie | Aké metódy sa používajú? | |
Aké typy podpory predaja sa používajú? | ||
Financie | Sú problémy na trhu spôsobené daňami? | |
Sú problémy na trhu spôsobené clami? | ||
Sú problémy na trhu obmedzeniami dovozu? | ||
Právo | Legislatíva | |
Technické normy | ||
Vývoj | Aké nové oblasti trhu sa rozvíjajú? | |
a | Aké nové produkty sa objavujú? | |
Informácie o trhu |
Potencionálni zákazníci | Kto sú potencionálni zákazníci? | |
Kde sa nachádzajú? | ||
Kto z nich má na trhu vedúce postavenie? | ||
Podnik samotný | Vyhovujú existujúce produkty zákazníkom? | |
Je nutný vývoj produktu? | ||
Sú požadované úplne nové produkty? | ||
Aké parametre by mal mať nový produkt? | ||
Ako je váš podnik vnímaný na trhu? | ||
Konkurencia | Kto sú konkurencia? | |
Kde sa nachádzajú? | ||
Aké produkty vyrábajú, predávajú? | ||
Aké distribučné cesty používajú? | ||
Uviedli v poslednej dobe na trh nové produkty? | ||
Sú s vami porovanteľný vo veľkosti? | ||
a | Pôsobia v rovnakom trhovom sektore ako vy? | |
Informácie o produkte |
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |