Vytvorené: 11. 07. 2016 Tlačiť
Z uvedeného je zrejmé, že vizuálne znázornenie problému môže byť veľmi užitočné. Použitie kognitívnych máp môže významne prehĺbiť individuálne pochopenie problému, ujasnenie si súvislostí, skvalitniť jeho formuláciu a tým aj celý proces riešenia problému. Pri manažérskom rozhodovaní je významné aj poznanie a zobrazenie vzájomných kauzálnych súvislosti jednotlivých zložiek problému.
Postupnosť tvorby kognitívnych máp
Pri tvorení kognitívnych máp je vhodné zachovať určitú postupnosť krokov:
1..V prvom rade je potrebné identifikovať všetky prvky, ktoré s problémovou situáciou súvisia a rozhodovateľ ich v kontexte považuje za významné, dôležité. Mohli by sme to nazvať aj ako brainstorming prvkov situácie, v ktorom sa nekategorizuje, nehodnotí.
2..Vytvorenie skupín prvkov, kategorizácia.
3..Dekódovanie prvkov a zobrazenie ich kauzálnych súvislostí. Na to sa používajú orientované spojnice, kde šípka naznačuje sme súvislosti, znamienka plus alebo mínus vyjadrujú priamosť (+) alebo nepriamosť (-) súvislostí.
Možnosti použitia kognitívnych máp
V uvedenom modeli postupu ide o tvorbu kognitívnej mapy pre potreby aj iných účastníkov procesu rozhodovania. Tu je vhodné dodržiavať všeobecne prijaté pravidlá zobrazovania prvkov a súvislostí.
Kognitívne mapy je však možné používať už pri tvorbe zoznamu (identifikácii) všetkých prvkov situácie (napr. SWOT analýzy) – v tomto prípade priame zobrazovanie súvislostí môže pomôcť ich tvorbe a ujasneniu. V tomto prípade ide o naozaj priame zobrazovanie prvkov, ako ich chápe a vníma konkrétny tvorca, rozhodovateľ.
Kognitívne mapy sa môžu používať aj pri zapisovaní si dôležitých informácií (prednáška, oboznamovanie sa s novým problémom), ktoré rozhodovateľovi poskytuje niekto iný. Zapisovanie pomocou kognitívnych máp umožňuje štruktúrovať si prijímané informácie vlastným systémom, v súvislostiach. To potom umožňuje jednoduchšie ich znova reprodukovať (pokiaľ nejde aj o doslovnosť formy, nie len obsahu).
V prípade nadmernej zložitosti zobrazenia vzťahov je možné robiť aj čiastkové mapy, ktoré podrobnejšie rozoberajú jednotlivé oblasti.
iMAPY v biznise |
Školská iMAPA |
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |