Autor: Igor Krucovčin

Vytvorené: 29. 12. 2018 Tlačiť

Po Druhej svetovej vojne – stúpli požiadavky kladené na výrobu a na jej presnosť. Technické výpočty už nebolo možné riešiť iba na papieri a pomocou logaritmického pravítka. Kontrola správnosti tiež zaberala veľa času. 

Roku 1950 – bolo vynájdené svetelné pero. Namaľovaný obraz zostával vďaka elektrostatickému javu zachytený na tienidle obrazovky, ktorá zároveň slúžila ako pamäť.

Vynález využila armáda pri protivzdušnej obrane štátu. Na základe dát získaných z radarového systému SAGE a vložených na tienidlo obrazovky svetelným perom dokázal počítač TX (v tých dobách najvýkonnejší počítač sveta) vypočítať budúcu trasu lietadla.

Na obrazovku sa kreslilo až do vynájdenia tabletu.

 
Sketchpad v akcii. Sutherlandom kreslí svetelným perom
a zároveň používa ovládacie prvky

Roku 1963 

  • dokončil v rámci svojej dizertačnej práce študent a zároveň asistent na MIT Američan Ivan Sutherland (1938) kresliaci program Sketchpad. Celá jeho dizertačná práca, zameraná na aplikáciu počítačov v počítačovej grafike a navrhovaní pomocou počítača, je označovaná ako začiatok histórie CAD,
  • podobné aktivity v tej dobe vyvíjala aj spoločnosť General Motors v spolupráci s firmou IBM.
Svetelné pero z roku 1963
Program Sketchpad a práca
s ním okolo roku 1965

Roku 1966 

  • Sutherland vynašiel HDM (Head Mounted Display). Systém HDM možno označiť za pradedka virtuálnej reality,
  • francúzsky inžinier Pierre Bézier (1910-1999) mohutne prispel k rozvoju CADovských systémov ako tvorca princípov vykresľovania kriviek a plôch, ktoré aplikoval vo svojom programe Unisurf CAD

Do konca 60. rokov – bolo pre využívanie počítačovej grafiky pri návrhoch typické používanie: veľkých sálových počítačov, vektorovo zobrazujúcich terminálov, primitívny software napísaný v assembleri a obrovská cena, ktorá bránila širšiemu použitiu. 

Od začiatku 70. rokov – nástup minipočítačov a zlepšenie kvality zobrazovačov firmou Tektronix viedlo k rozšíreniu kresliacej grafiky. Typickým predstaviteľom tej doby bol systém PDP-11 zložený zo: 16-bitového počítača, s 8-16 kB hlavnej pamäte, HDD s kapacitou od 2,5 do 10 MB a 11-palcovej obrazovky. Operačný systém (OS) využívali 4 používatelia a jeho cena sa pohybovala od 100 000 do 600 000 $. Vo vektorovej grafike boli rozšírené jednoduché dvojrozmerné úlohy.

O väčšej rýchlosti práce oproti klasickému rysovaniu sa príliš nedá hovoriť. Ak chcel napríklad konštruktér zmazať 1 čiaru, musel zmazať celú obrazovku a potom dlho čakať, než sa všetko (s výnimkou poslednej vymazanej čiary) opätovne vykreslilo na obrazovku.  

Roku 1965 – bola vynájdená počítačová myš.  

Roku 1966 – francúzsky inžinier Pierre Bézier (1910-1999) mohutne prispel k rozvoju CADovských systémov ako tvorca princípov vykresľovania kriviek a plôch, ktoré aplikoval vo svojom programe UNISURF CAD.  

Roku 1978 – sa prvýkrát objavila rastrová grafika tak ako ju poznáme dnes. V tej dobe sa začali vymýšľať algoritmy pre zobrazovanie skrytých plôch. Na zrode klasickej grafiky sa výrazne podieľala Univerzita v americkom štáte Utah. 

Roku 1979 – bol špecifikovaný známy a dodnes používaný 3D priemyselný štandard pre výmenu dát medzi konštrukčnými systémami – IGES (Initial Grafic Exchange Specification). 

Roku 1980 – v kresliacom programe ArchModel sa objavilo modelovanie telies s trojrozmernou grafikou plôch renderovaním. Do tej doby samotný model existoval iba ako drôtový, ilúzia plochy modelu sa vytvárala sieťou čiar.     

Neskôr – po zahájení výroby procesorov x86 spoločnosťou Intel, výrobe pracovných staníc založených na procesoroch RISC a presunutí náročných výpočtov spojených s transformáciou grafických súradníc do grafickej karty (čo ušetrilo výkon a tým pracovný čas mikroprocesora) sa objavili kresliace programy VersaCAD, AutoCAD, CADkey, MicroCADAM

Postavenie týchto grafických editorov bolo dominantné predovšetkým v 2D. Modelovanie 3D slúžilo predovšetkým k overeniu základnej myšlienky návrhu (nie ako konštrukčný prístup). Ak sa po namaľovaní základného obrysu vytvoril 3-rozmerný model, potom akékoľvek dodatočné zmeny v tvaroch alebo rozmeroch sa dali urobiť iba veľmi komplikovaným spôsobom. 

Roku 1988 - sa na trhu objavil produkt firmy PTC Pro/Engineer. Bol založený na parametrickom zobrazovaní. 

Veľmi skoro potom – koncepciu parametrického modelovania prevzali ďalšie produkty ako napríklad Solid Edge, SolidWorks a Unigraphics

Od roku 1993 – čoraz viac CAD systémov začalo pracovať pod OS Windows, ktorý začal postupne vytláčať OS UNIX

V súčasnosti – na prevádzkovanie CAD systému už nie je potrebná žiadna špeciálna grafická pracovná stanica. Výkonom postačuje bežný kancelársky počítač s priemerne výkonnou grafickou kartou. Vhodnou investíciou je monitor s uhlopriečkou väčšou ako 17-palcov. 

História technického kreslenia (v rokoch)   

Hodnotenie užitočnosti článku:


    Umela inteligencia Novy narodopis Teoria poezie 3D-tlac Arduino Nove rekordy Prudove chranice Robotika Priemysel 4.0 Dejiny Slovenska do roku 1945 ang_znacky_fluidsim LOGOSoftComfort Novinky Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť


    Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady