Autor: Igor Krucovčin

Tlačiť

Po Druhej svetovej vojne – stúpli požiadavky kladené na výrobu a na jej presnosť. Technické výpočty už nebolo možné riešiť iba na papieri a pomocou logaritmického pravítka. Kontrola správnosti tiež zaberala veľa času. 

Roku 1950 – bolo vynájdené svetelné pero. Namaľovaný obraz zostával vďaka elektrostatickému javu zachytený na tienidle obrazovky, ktorá zároveň slúžila ako pamäť.

Vynález využila armáda pri protivzdušnej obrane štátu. Na základe dát získaných z radarového systému SAGE a vložených na tienidlo obrazovky svetelným perom dokázal počítač TX (v tých dobách najvýkonnejší počítač sveta) vypočítať budúcu trasu lietadla.

Na obrazovku sa kreslilo až do vynájdenia tabletu.

 
Sketchpad v akcii. Sutherlandom kreslí svetelným perom
a zároveň používa ovládacie prvky

Roku 1963 

  • dokončil v rámci svojej dizertačnej práce študent a zároveň asistent na MIT Američan Ivan Sutherland (1938) kresliaci program Sketchpad. Celá jeho dizertačná práca, zameraná na aplikáciu počítačov v počítačovej grafike a navrhovaní pomocou počítača, je označovaná ako začiatok histórie CAD,
  • podobné aktivity v tej dobe vyvíjala aj spoločnosť General Motors v spolupráci s firmou IBM.
Svetelné pero z roku 1963
Program Sketchpad a práca
s ním okolo roku 1965

Roku 1966 

  • Sutherland vynašiel HDM (Head Mounted Display). Systém HDM možno označiť za pradedka virtuálnej reality,
  • francúzsky inžinier Pierre Bézier (1910-1999) mohutne prispel k rozvoju CADovských systémov ako tvorca princípov vykresľovania kriviek a plôch, ktoré aplikoval vo svojom programe Unisurf CAD

Do konca 60. rokov – bolo pre využívanie počítačovej grafiky pri návrhoch typické používanie: veľkých sálových počítačov, vektorovo zobrazujúcich terminálov, primitívny software napísaný v assembleri a obrovská cena, ktorá bránila širšiemu použitiu. 

Od začiatku 70. rokov – nástup minipočítačov a zlepšenie kvality zobrazovačov firmou Tektronix viedlo k rozšíreniu kresliacej grafiky. Typickým predstaviteľom tej doby bol systém PDP-11 zložený zo: 16-bitového počítača, s 8-16 kB hlavnej pamäte, HDD s kapacitou od 2,5 do 10 MB a 11-palcovej obrazovky. Operačný systém (OS) využívali 4 používatelia a jeho cena sa pohybovala od 100 000 do 600 000 $. Vo vektorovej grafike boli rozšírené jednoduché dvojrozmerné úlohy.

O väčšej rýchlosti práce oproti klasickému rysovaniu sa príliš nedá hovoriť. Ak chcel napríklad konštruktér zmazať 1 čiaru, musel zmazať celú obrazovku a potom dlho čakať, než sa všetko (s výnimkou poslednej vymazanej čiary) opätovne vykreslilo na obrazovku.  

Roku 1965 – bola vynájdená počítačová myš.  

Roku 1966 – francúzsky inžinier Pierre Bézier (1910-1999) mohutne prispel k rozvoju CADovských systémov ako tvorca princípov vykresľovania kriviek a plôch, ktoré aplikoval vo svojom programe UNISURF CAD.  

Roku 1978 – sa prvýkrát objavila rastrová grafika tak ako ju poznáme dnes. V tej dobe sa začali vymýšľať algoritmy pre zobrazovanie skrytých plôch. Na zrode klasickej grafiky sa výrazne podieľala Univerzita v americkom štáte Utah. 

Roku 1979 – bol špecifikovaný známy a dodnes používaný 3D priemyselný štandard pre výmenu dát medzi konštrukčnými systémami – IGES (Initial Grafic Exchange Specification). 

Roku 1980 – v kresliacom programe ArchModel sa objavilo modelovanie telies s trojrozmernou grafikou plôch renderovaním. Do tej doby samotný model existoval iba ako drôtový, ilúzia plochy modelu sa vytvárala sieťou čiar.     

Neskôr – po zahájení výroby procesorov x86 spoločnosťou Intel, výrobe pracovných staníc založených na procesoroch RISC a presunutí náročných výpočtov spojených s transformáciou grafických súradníc do grafickej karty (čo ušetrilo výkon a tým pracovný čas mikroprocesora) sa objavili kresliace programy VersaCAD, AutoCAD, CADkey, MicroCADAM

Postavenie týchto grafických editorov bolo dominantné predovšetkým v 2D. Modelovanie 3D slúžilo predovšetkým k overeniu základnej myšlienky návrhu (nie ako konštrukčný prístup). Ak sa po namaľovaní základného obrysu vytvoril 3-rozmerný model, potom akékoľvek dodatočné zmeny v tvaroch alebo rozmeroch sa dali urobiť iba veľmi komplikovaným spôsobom. 

Roku 1988 - sa na trhu objavil produkt firmy PTC Pro/Engineer. Bol založený na parametrickom zobrazovaní. 

Veľmi skoro potom – koncepciu parametrického modelovania prevzali ďalšie produkty ako napríklad Solid Edge, Solid Works a Unigraphics

Od roku 1993 – čoraz viac CAD systémov začalo pracovať pod OS Windows, ktorý začal postupne vytláčať OS UNIX. 

V súčasnosti – na prevádzkovanie CAD systému už nie je potrebná žiadna špeciálna grafická pracovná stanica. Výkonom postačuje bežný kancelársky počítač s priemerne výkonnou grafickou kartou. Vhodnou investíciou je monitor s uhlopriečkou väčšou ako 17-palcov.         

Hodnotenie užitočnosti článku:


    E-booky o Moodle Ako sa učiť a ako učiť Príprava študentov pomocou IKT História hydrauliky História stlačeného vzduchu Dejiny sveta Dejiny Slovenska

     

    zdieľaných v 2016-2017 

    • Životopis a tvorba Stanislavy Pirčeva  (1134)
    • Nové pojmy a obrázky z Biológie (933)
    • seriál článkov Pravidlá slušného správania (707)
    • článok Najbohatší ľudia sveta (647)
    • báseň Dimany Ivanovej Poď, moja stará láska (587)
    • životopis a básne izraelskej poetky Liory Bing-Heidecker (564) 
    • článok Klávesové skratky a špeciálne znaky (560)
    • História automobilového priemyslu (v rokoch) (539)
    • Matematika vo fyzike (525)
    • Séria článkov o spokojnosti zákazníkov, zamestnancov a zamestnávateľov (454)
    • Najbohatší Slováci v roku 2015 (451)
    • obrázková galéria Najlepšie tanky 2. svetovej vojny (444)
    • ďalšie hudobné ukážky (443)
    • básne Kariny Gálvez (438)
    • kurz Dokonalá hostiteľka a kuchárka (435)
    • galéria fotografií Deža Hoffmana a jeho životopis (419)
    • Slovenské ľudové kroje (406) 
    • kurz Automatizácia, robotika, aplikovaná kybernetika a umelá inteligencia (404)
    • článok O histórii počítacích strojov a počítačov (393)
    • výber z tvorby Zdenky Lacikovej (372)
    • galéria Najkrajšie fontány na Slovensku (371) 
    • článok a galéria o Histórii slnečných okuliarov (408)
    • Zdravá exotika (363)
    • článok Ako myslia slovenskí milonári (362)
    • článok Nepravidelné slovesá (344)
    • seriál článkov Dejiny vojenskej techniky, taktiky, paktov a dohôd (343) 
    • článok a galéria Vôňa ako zbraň (327)
    • nové Testy z informatiky (326) 

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť

    Newsletter

    Nenechajte si ujsť žiadny nový článok

    @

    Copyright © 2013-2019 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady