Autor: Igor Krucovčin
Vytvorené: 29. 12. 2018 Tlačiť
Po Druhej svetovej vojne – stúpli požiadavky kladené na výrobu a na jej presnosť. Technické výpočty už nebolo možné riešiť iba na papieri a pomocou logaritmického pravítka. Kontrola správnosti tiež zaberala veľa času.
Roku 1950 – bolo vynájdené svetelné pero. Namaľovaný obraz zostával vďaka elektrostatickému javu zachytený na tienidle obrazovky, ktorá zároveň slúžila ako pamäť.
Vynález využila armáda pri protivzdušnej obrane štátu. Na základe dát získaných z radarového systému SAGE a vložených na tienidlo obrazovky svetelným perom dokázal počítač TX (v tých dobách najvýkonnejší počítač sveta) vypočítať budúcu trasu lietadla.
Na obrazovku sa kreslilo až do vynájdenia tabletu.
Sketchpad v akcii. Sutherlandom kreslí svetelným perom
|
Roku 1963
Svetelné pero z roku 1963 |
Program Sketchpad a práca
|
Roku 1966
Do konca 60. rokov – bolo pre využívanie počítačovej grafiky pri návrhoch typické používanie: veľkých sálových počítačov, vektorovo zobrazujúcich terminálov, primitívny software napísaný v assembleri a obrovská cena, ktorá bránila širšiemu použitiu.
Od začiatku 70. rokov – nástup minipočítačov a zlepšenie kvality zobrazovačov firmou Tektronix viedlo k rozšíreniu kresliacej grafiky. Typickým predstaviteľom tej doby bol systém PDP-11 zložený zo: 16-bitového počítača, s 8-16 kB hlavnej pamäte, HDD s kapacitou od 2,5 do 10 MB a 11-palcovej obrazovky. Operačný systém (OS) využívali 4 používatelia a jeho cena sa pohybovala od 100 000 do 600 000 $. Vo vektorovej grafike boli rozšírené jednoduché dvojrozmerné úlohy.
O väčšej rýchlosti práce oproti klasickému rysovaniu sa príliš nedá hovoriť. Ak chcel napríklad konštruktér zmazať 1 čiaru, musel zmazať celú obrazovku a potom dlho čakať, než sa všetko (s výnimkou poslednej vymazanej čiary) opätovne vykreslilo na obrazovku.
Roku 1965 – bola vynájdená počítačová myš.
Roku 1966 – francúzsky inžinier Pierre Bézier (1910-1999) mohutne prispel k rozvoju CADovských systémov ako tvorca princípov vykresľovania kriviek a plôch, ktoré aplikoval vo svojom programe UNISURF CAD.
Roku 1978 – sa prvýkrát objavila rastrová grafika tak ako ju poznáme dnes. V tej dobe sa začali vymýšľať algoritmy pre zobrazovanie skrytých plôch. Na zrode klasickej grafiky sa výrazne podieľala Univerzita v americkom štáte Utah.
Roku 1979 – bol špecifikovaný známy a dodnes používaný 3D priemyselný štandard pre výmenu dát medzi konštrukčnými systémami – IGES (Initial Grafic Exchange Specification).
Roku 1980 – v kresliacom programe ArchModel sa objavilo modelovanie telies s trojrozmernou grafikou plôch renderovaním. Do tej doby samotný model existoval iba ako drôtový, ilúzia plochy modelu sa vytvárala sieťou čiar.
Neskôr – po zahájení výroby procesorov x86 spoločnosťou Intel, výrobe pracovných staníc založených na procesoroch RISC a presunutí náročných výpočtov spojených s transformáciou grafických súradníc do grafickej karty (čo ušetrilo výkon a tým pracovný čas mikroprocesora) sa objavili kresliace programy VersaCAD, AutoCAD, CADkey, MicroCADAM…
Postavenie týchto grafických editorov bolo dominantné predovšetkým v 2D. Modelovanie 3D slúžilo predovšetkým k overeniu základnej myšlienky návrhu (nie ako konštrukčný prístup). Ak sa po namaľovaní základného obrysu vytvoril 3-rozmerný model, potom akékoľvek dodatočné zmeny v tvaroch alebo rozmeroch sa dali urobiť iba veľmi komplikovaným spôsobom.
Roku 1988 - sa na trhu objavil produkt firmy PTC Pro/Engineer. Bol založený na parametrickom zobrazovaní.
Veľmi skoro potom – koncepciu parametrického modelovania prevzali ďalšie produkty ako napríklad Solid Edge, SolidWorks a Unigraphics.
Od roku 1993 – čoraz viac CAD systémov začalo pracovať pod OS Windows, ktorý začal postupne vytláčať OS UNIX.
V súčasnosti – na prevádzkovanie CAD systému už nie je potrebná žiadna špeciálna grafická pracovná stanica. Výkonom postačuje bežný kancelársky počítač s priemerne výkonnou grafickou kartou. Vhodnou investíciou je monitor s uhlopriečkou väčšou ako 17-palcov.
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |