Vytvorené: 10. 05. 2021 Tlačiť
Univerzálny, čiže jednofázový sériový motor je jeden z najrozšírenejších komutátorových strojov na striedavý prúd. Rotor tvorí kotva (rotor s komutátorom) zapojená v sérii sa statorom.
Tieto motory môžu pracovať s jednosmerným aj striedavým prúdom. Pri zapojení na striedavé elektrické napätie slúži komutátor ako usmerňovač. Pri zapojení na jednosmerné elektrické napätie slúži komutátor ako striedač. Pri motoroch na striedavý prúd musí byť stator zložený z plechov. Reverzácia sa vykonáva prepólovaním buď statora, alebo rotora. Nie však súčasne (zároveň).
Obr. 48 Vnútorné zapojenie sériového motora
|
Tieto motory sa používajú v dopravných strojoch, v elektrickej trakcii a najmä vo väčšine ručného náradia a spotrebičoch (vŕtačky, brúsky, vysávače a podobne).
Obr. 49 Detail pripojenia motora. Na obrázku možno vidieť prívody na stator a rotor, komutátor a uhlík |
Obr. 50 Vysunutý uhlík (kefa) z držiaka. Pružina je zaistená v hornej polohe,
|
Obr. 51 Komutátor jednosmerného motora. Konštrukčne je takmer zhodný so striedavým |
< | x | Elektrické motory - Prehľad a zapojenie | x | > |
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |