Vytvorené: 18. 10. 2013 Tlačiť

Pôvodne počítače žiadne grafické karty nepotrebovali. Neexistovala totiž ani grafika. Počítač sa ovládal pomocou prepínačov, neskôr pomocou príkazov zadávaných klávesnicou, ktoré sa zobrazovali na jednoduchom elektrónkovom či LED displeji. Tie časom nahradil monitor, ktorý pôvodne zobrazoval text v niekoľkých riadkoch. Zrodila sa grafická karta a pseudografika.

Jej nasledovníkom bola dvojrozmerná, neskôr trojrozmerná grafika. Vývoju grafiky sa samozrejme prispôsobovali aj grafické karty. Od monochromatických, pracujúcich iba v textovom móde, prešli postupne až ku grafickým kartám, ktoré sú schopné realizovať grafické prostredie, animované počítačové hry a dnes už aj reálne vyzerajúce filmové efekty v niekoľkých miliónoch farieb.

 

Rok vydania   Adaptér   Textový režim   Znak   Grafický režim
1981   MDA   80×25 znakov monochrom    8×14   Nepodporovaný
1981   CGA   80×25 (2 farby) a 40 × 25 (16 farieb)    8×8   640×200 čb, 320×200 (4 farby zo 16) a 160×200 (16 farieb)
1982   Hercules   80×25 znakov monochrom    8×14   720×348 (2 farby)
1984   EGA   80×25 znakov    8×14   640×350 (16 farieb zo 64)
1987   8541/A           1024×768 (256 farieb)
1987   VGA   80×25 znakov (16 farieb)    9×16   640×480 (16 farieb) + ďalšie režimy
1989   SVGA           800×600 (16 farieb)
1990   XGA[1]           1024×768 (256 farieb) a 640×480 (65536 farieb)
Vývoj grafických kariet

 

Poznámka
Grafické karty schopné na základe požiadavky samostatne vytvoriť vo svojej pamäti napr. úsečky, kruhy, trojuholníky, znaky a podobne sa nazývajú 3D grafické karty alebo tiež akcelerátory.
[1] Po štandarde XGA prišli mnohé ďalšie rozšírenia a vylepšenia, v zásade však ide len o rozširovanie XGA.
Hodnotenie užitočnosti článku:


    Umela inteligencia Novy narodopis Teoria poezie 3D-tlac Arduino Nove rekordy Prudove chranice Robotika Priemysel 4.0 Dejiny Slovenska do roku 1945 ang_znacky_fluidsim LOGOSoftComfort Novinky Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť


    Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady