Vytvorené: 05. 04. 2014 Tlačiť
Nástrojom na jej vykonávanie sú informácie predstavujúce:
Kontrola má za úlohu včas a hospodárne zistiť odchýlky medzi plánmi a zámermi a ich realizáciou/skutočne dosiahnutými výsledkami.
Overiť dodržiavanie noriem a predpisov a tiež overiť správnosť realizovaných postupov a súvisiacich činností.
Výsledky kontroly majú podobu hlásení opisujúcich jej priebeh a zistený stav.
Úlohou manažéra je odchýlky podrobiť rozborom, na ich základe prijať opatrenia a vyžadovať ich uplatnenie ich v praxi.
Druhy kontrol
Kontrolu môžeme deliť podľa rôznych hľadísk.
1. Podľa pôvodu kontrolujúcich a ich vzťahov ku organizácii na:
2. Podľa štádia činnosti kontrolovanej organizácie na:
Požiadavky na účinnú kontrolu
Kontrola musí:
1. zodpovedať povahe a potrebám činnosti organizácie,
2. rýchlo informovať o odchýlkach, v ideálnom prípade ešte skôr, než vzniknú,
3. dívať sa dopredu, t.j. upozorniť na možné odchýlky vopred,
4. upozorniť na strategicky dôležité odchýlky,
5. byť operatívna, jej výsledky by sa mali opierať o objektívne normy,
6. byť pružná[3],
7. byť v súlade s organizáciou podniku, t.j. povinnosťami a právomocami zamestnancov,
8. byť hospodárna,
9. byť jednoduchá a zrozumiteľná. Spôsoby kontroly nemôžu byť založené na podrobných analýzach a zložitých matematických technikách kvôli časovej a študijnej náročnosti pre manažérov,
10. poukazovať na chybné akcie, odhaľovať aj nedostatky zodpovedných pracovníkov a naznačiť, čo sa má vykonať.
Príčiny neúspešnej kontroly
Štandardy musia odrážať stanovené ciele, musia byť logické, jasné a jednoznačné. Štandardy sú kritériá, resp. hodnoty kritérií, s ktorými je možné porovnávať výsledky minulých, súčasných a budúcich aktivít. Zároveň určujú, ktoré informácie/údaje je potrebné zhromažďovať pre hodnotenie.
Kontrola úloh
O úlohe
Úloha je vytýčením toho, čo sa má vykonať. Súčasťou úlohy musí byť určenie toho, kto má úlohu vykonať, prečo a dokedy ju má vykonať, prípadne ako.
Chyby manažérov pri vykonávaní kontroly
Nie je vhodné, aby ste sa zaoberali každým detailom práce svojich ľudí. Priveľa kontroly môže urobiť viac škody než úžitku, znechutí ich to. Ukážte im, ako majú pracovať, ale nekontrolujte ich sústavne. Dajte im pocítiť, že aj oni majú čím prispieť k celkovému výsledku.
Bez ohľadu na to, akú zodpovednosť niektorý človek má, veľkú či malú, rešpektujte jeho postavenie. Nesmiete to s kontrolou preháňať. Jedným z najlepších spôsobov na dosiahnutie plnenia povinností, zvýšenie záujmu o prácu a na vytvorenie skutočného pracovného tímu je prenesenie zodpovednosti a autority na dotyčného pracovníka. Musíte ho potom pochopiteľne rešpektovať. Ak túto zásadu porušíte, bude nasledovať zníženie pracovnej morálky a záujmu o prácu.
Boli by ste prekvapený, koľko šéfov nedokáže preniesť zodpovednosť aj na niekoho iného. Sú presvedčení, že bez ich kontroly a osobného dohliadnutia na každý detail sa nič nedá urobiť. Vodia svojich podriadených za ručičku, pritom sa sami tak zapletú do riešenia najmenších podrobností, že nedokážu urobiť nič skutočne dôležité. A naviac, pochopiteľne, frustrujú všetkých svojich podriadených.
„Náhodné“ kontroly
Jednoduchým, úsporným a účinným kontrolným nástrojom sú náhodné previerky. Poznáme ich zo školy, ako „náhodné“ vyskúšanie žiakov, aby si učitelia overili, či sa žiaci priebežne učia. Vyskúšajte každého pracovníka mesačne, napríklad z troch úloh a tém. Ktoré body náhodnými skúšaniami preskúšate, stanovte na začiatku mesiaca.
Náhodné kontroly si môžete naplánovať v 5. krokoch:
1. krok: Otvorená komunikácia
Povedzte vašim pracovníkom otvorene, že ich častejšie preveríte náhodnými kontrolami. Zdôraznite však, že to nie je náznak nedôvery. Argumentujte napr. takto: „My všetci sme niekedy krátkozrakí voči chybám a nedostatkom vo vlastnej práci, keď dlhšiu dobu riešime tie isté úlohy. Preto predpokladám za dobré, aby sme si odteraz pravidelne a spoločne overili, kde sa dá čo zlepšiť. To nič nemení na tom, že všetci majú podľa možnosti pracovať samostatne“.
2. krok: Formulovanie cieľov kontroly
Náhodné skúšky majú zmysel len vtedy, keď sa jasne definuje, čo sa má nimi kontrolovať. Nepovedzte: „Odteraz budem častejšie kontrolovať kontakt so zákazníkmi“. Lepšie bude, ak spresníte: „Odteraz budem vždy jedného z vás sprevádzať na stretnutiach so zákazníkmi...“
3. krok: Stanovenie cieľov do písomnej formy
Vypracujte písomný plán na celý mesiac pre náhodné previerky. Niekoľko príkladov:
4. krok: Investovanie presne stanoveného času
Vyskúšajte, koľko previerok stihnete napríklad za jeden deň, ale si určite, že denne spravíte aspoň jednu.
5. krok: Delegovanie kontrol
Delegujte realizáciu previerok čo najviac na vašich vedúcich pracovníkov a skontrolujte ich výsledky. Stanovte si spoločne, kto robí aké previerky a nechajte sa informovať o výsledkoch. V jednotlivých prípadoch by mohlo byť rozumné zapojiť do procesu aj externé kontrolné zložky.
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |