Autor: Viktória Roganská
Vytvorené: 10. 12. 2014 Tlačiť
Tak, ako si marketingová stratégia vyžaduje v počiatkoch jej zrodu stanovenie cieľov, rovnako aj jedna z jej fáz - implementácia marketingovej stratégie je chápaná ako samostatný proces, ktorý zahŕňa „ ... formulovanie cieľov implementácie, vymedzenie činností k presadeniu, vykonávaniu a realizácii kontroly implementácie. Tým predstavuje implementácia jednotlivú fázu stategického manažérskeho procesu, s ktorým súvisia ďalšie prvky (vývoj stratégie, kontrola statégie atď.). Práve v bezprostrednej realizačnej fáze strategickej koncepcie sa doporučuje, aby bola implementácia definovaná ako samostatý projekt so špecifickou organizáciou implementácie.“[1].
12 krokov implementácie marketingovej stratégie
V nasledujúci dvanástich krokoch sú obsiahnuté úlohy, ktoré je potrebné splniť pre úspešnú implementáciu marketingovej stratégie[2]:
1. Prerozdelenie zdrojov
Na to, akým spôsobom sa v podniku budú prerozdeľovať zdroje, má vplyv samotná stratégia, náročnosť implementácie a nádeje, ktoré sa do jej realizácie vkladajú. Vzhľadom na možnosť nového rozvoja podniku v prípade obmedzených zdrojov môže dôjsť k ich relokácii, nová stratégia sa stáva prioritou. Výška voľných zdrojov určených na financovanie stratégie by preto mala byť dopredu vyhradená na základe rozpočtu ročných príjmov a dôkladných finančných plánov podniku.
2. Identifikovanie kĺúčových úloh
Kľúčové úlohy sú zodpovedné za úspech celej stratégie a vychádzajú z konkurenčných výhod spoločnosti.
3. Naplánovanie prioritnej aktivity
Priority sa zoraďujú v poradí podľa miery dôležitosti. Dôležitosťou sa pritom chápe časová, legislatívna alebo dôležitosť vyplývajúca zo sledu a vzájomnej nadväznosti jednotlivých aktivít.
4. Úprava organizačnej štruktúry pre efektívny výkon jednotlivých činností
Kompetencie musia byť dopredu jasne určené. Jednotku, ktorá má za úlohu realizáciu určenej stratégie, tvoria nadriadení a podriadení pracovníci, ktorí musia presne vedieť, aké sú ich rámcové úlohy. Dobre nastavená komunikácia v rámci jednotky vplýva na kvalitu a čas, v akom sú pracovníci svoje úlohy schopní realizovať.
5. Vypracovanie nových pracovných postupov
Každá nová stratégia si vyžaduje obmenu pracovných postupov v podniku. Pokiaľ podnik očakáva, že pracovníci musia svoje úlohy súvisiace s realizáciou stratégie vykonávať iným ako doteraz zaužívaným spôsobom, je nevyhnuté poskytnúť im nové návody a jasne tlmočiť predstavy o vykonávacích postupoch a napomôcť im tak k ich lepšiemu prevedeniu v praxi.
6. Implementácia prvkov firemnej kultúry
Každý podnik má svoju kultúru, ktorá ho odlišuje od jeho okolia. Správanie sa podniku k okoliu a vlastným zamestnancom, názory, hodnoty, postoje, to všetko sa premieta do stratégií. Podnik by sa mal snažiť svoje hodnoty vštepiť do myslenia a konania zamestnancov. Ale iba tí, ktorí tieto hodnoty akceptujú, zdieľajú a sami posilňujú, sa dokážu s podnikom stotožniť a ľahšie sa podriadiť zmenám, dokážu prijať výzvu podniku.
7. Vytvorenie motivačného systému podporujúceho úsilie ľudí
V prípade, že chce podnik (vedenie) dosiahnuť vytýčené ciele, musí vedieť motivovať svojich zamestnancov. Hoci klasickým motivačným prostriedkom sú peniaze, nemenej dôležité je pracovné prostredie. Snaha podniku by mala viesť k vytvoreniu takého prostredia, v ktorom sa zamestnanci cítia príjemne, navzájom komunikujú, vytvárajú si vzťahy založené na vzájomnej spolupráci a pomoci, kde nachádzajú zmysel, podporu a príležitosť sa rozvíjať. Motivovaný pracovník je oddaný podniku, v ktorom pracuje, aktívny a iniciatívny pri hľadaní riešení, stanovuje si vlastné pracovné ciele a je plný potrebnej energie.
8. Zaistenie podporného informačného systému
Na základe získavania a spracovania dát prostredníctvom informačného systému je možné identifikovať problémy, ktoré pri realizácii stratégie nastanú. Ich včasným odhalením sa zvyšuje šanca na odvrátenie negatívneho vývoja. Preto je nevyhnutné priebežne dopĺňať a aktualizovať systém o nové informácie – výsledky finančných analýz a ukazovatele, ale aj informácie o výkonnosti zodpovedných pracovníkov, o zákazníkoch, o partneroch, o prevádzke a pod.
9. Vytvorenie systému hodnotenia výkonnosti a kontroly
Systém BSC (Balanced Scorecard) je systémom vyvážených ukazovateľov, ktorý sleduje okrem finančných výsledkov aj nefinančné ukazovatele z oblastí perspektív (zákazníka, interných procesov) a inovácií (rastu). Je užitočný na komunikáciu strategických cieľov na všetkých úrovniach podniku.
10. Zabezpečiť fungovanie komunikácie v spoločnosti
Je dôležité vedieť kto, kedy a s kým má komunikovať v rámci a medzi jednotlivými úrovňami jednotiek podniku, ktoré sa spoločne na realizácii stratégie podieľajú. Komunikácia znamená informácie a včasné a presné informácie sú ďalším kritériom úspešnosti stratégie.
11. Zavedenie benchmarkingu na neustále zlepšovanie
Sledovaním okolitého prostredia, učením sa od tých najlepších na trhu a vychytávanie najlepších praktík pre zdokonalenie činností tiež umožňuje lepšie implementovať stratégiu.
12. Previesť marketingovú statégiu do cieľov
Pokiaľ podnik dokáže skombinovať zdroje a činnosti, dokáže pristúpiť k úspešnému plneniu vytýčených cieľov. „Proces uvádzania plánov do každodennej praxe, vykonávanie či realizovanie úloh, opatrení a nariadení, čiže implementačná fáza, je pre podnik výnimočná a obzvlášť závažná najmä preto, že je manažérsky, nákladovo a aj časovo najnáročnejšia.“[3].
· Simulácie z fyziky· O Slovensku po slovensky· Slovenské kroje· Kurz národopisu· Diela maliarov· Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel· Odborné obrázkové slovníky· Poradňa žiadaného učiteľa· Rýchlokurz Angličtiny. Rozprávky (v mp3)· PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)Seriály:· História sveta (1÷6)· História Slovenska (1÷5)· História módy (1÷5).
Členstvo na portáli
Poznámka pre autora
Copyright © 2013-2024 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady |