Autor: Doplnené 02. 12. 2025
Korektor: Igor Krucovčin, Milan Kocurišin
Technika pre základné školy
Obsah:
0 Kontrolné otázky, Domáce úlohy, Programy a zapojenia, SuperTest
+ Opakovanie resp. Vysvetlenie a ujednotenie významu základných pojmov z informatiky:
Algoritmizácia
Algoritmus
Hardware (HW), Software (SW)
Chyby logické, syntaktické
Informácie
informatika
Konštanta, Premenná
Mikroprocesor
Pamäť
Počítač, Priemyselný počítač
Problém
Program
Programovací jazyk
Programové konštrukcie
Programové konštrukcie (štruktúry) v slovenských ľudových piesňach
Údaj
1 Arduino, mikrokontroléry (jednočipové počítače)
2 Elektrický obvod a Kontaktné pole
Dióda
Rezistor
Bežné tlačidlo (spínač)
Zdroj
Vodič
Spotrebič
Galvanické spojenie
3 Jednoduchý elektrický obvod napájaný z batérií
4 Jednoduchý elektrický obvod napájaný napätím z Arduina
4.1 Rozblikanie LED tlačidlom
5 Písanie programov bez nutnosti pripojenia k Internetu
5.1 Programovanie Arduina bez pripojenia k Internetu
6 Písanie programov a simulácia s nutnosťou pripojenia k Internetu
6.1 Postup pri písaní programu a kreslenie zapojenia v grafickom on-line simulátore
Bežné zadania
6.1.1 Blikajúca LED
6.1.2 Dve blikajúce LED-ky
6.1.3 Prevodník Poradie/Počet realizovaný pomocou jednoduchej podmienky
6.1.4 Prepínanie svietenia LED pomocou úplnej podmienky
6.1.5 Semafor
6.1.6 Bežiace svetlo
6.1.7 Ovládanie jasu LEDky pomocou počítadla, premenná a konštanta
6.1.8 Zapojenie 3-farebnej LED, nastavenie farby pomocou potenciometrov
7 Mali by vedieť programátori
7.1 Premenná, konštanta
7.2 Programové konštrukcie
7.2.1 Podmienky, If, Else, Else if, operátory, relačné, logické, switch
7.2.2 Čo je to cyklus? For, While, Do-while
7.3 MiniHelp pre programátorov Arduina
8 Mali by vedieť HW-technici
8.1 LED-dióda
8.2 RGB-dióda
8.3 Tlačidlo používané pri programovaní Arduina, Pull-UP rezistory
8.4 Potenciometer
8.5 Optrón
9 Ako vyrobiť analógový signál, pulzná šírková modulácia
Arduino
Namiesto úvodu
Učiť sa programovať Arduino znamená:
- naučiť sa po novom myslieť,
- naučiť sa byť pedant,
- naučiť sa byť sebakritický,
- naučiť sa nový jazyk,
- naučiť sa základy elektrotechniky,
- používať klávesnicu.
+ Opakovanie resp. Vysvetlenie a ujednotenie významu základných pojmov z informatiky:
Dióda
Rezistor
Bežné tlačidlo (spínač)
Zdroj
Vodič
Spotrebič
Galvanické spojenie
5 Písanie programov bez nutnosti pripojenia k Internetu
6 Písanie programov a simulácia s nutnosťou pripojenia k Internetu
Bežné zadania
7 Mali by vedieť programátori
7.2 Programové konštrukcie
8 Mali by vedieť HW-technici
8.4 Potenciometer
8.5 Optrón
Literatúra:
Hodnotenie užitočnosti článku: