Lektorské minimum :)

Autor: Doplnené 20. 01. 2025

Vytvorené: 23. 01. 2015 Tlačiť

Základné pojmy

Vzdelávanie - proces získavania vedomostí, zručností, hodnôt a postojov. Cieľom vzdelávania je rozvoj jednotlivca a jeho príprava na rôzne životné situácie, pozície a profesie. 

 

Vzdelávaniu predchádza proces nazývaný analýza vzdelávacích potrieb. Cieľmi analýzy, sú:

  • identifikovanie rozdielu medzi želaným a skutočným stavom, resp. určenie toho, čo sa má zmeniť,   
  • určenie, ktorá vzdelávacia aktivita (spôsob vzdelávania) je pre vzdelávanie najvhodnešia,
  • maximálne zosúladenie vzdelávacích potrieb a požiadaviek zamestnávateľa, oddelenia (sekcie, divízie) a jednotlivcov. 

Počas analýzy je nutné:

  • zberať aj informácie o pracovnej pozícií ľudí, ktorých budete vzdelávať, resp. o oddelení (sekcii, divízii), z ktorého sú zamestnanci,  
  • uvedomiť si, či je vzdelávaným nutné odovzdať vedomosti, či účastníkom chýbajú praktické zručnosti alebo je požadované zmeniť ich postoje,  
  • zberať aj informácie o generácií ľudí, ktorých budete vzdelávať...

 

Školenie - spôsob vzdelávania, ktorý sa zameriava na praktické zručnosti a konkrétne úlohy, ktoré sú potrebné pre výkon určitej práce alebo činnosti. Často je krátkodobé a intenzívne, s dôrazom na aplikáciu naučených zručností v praxi. 

Prínosy (benfity) pre absolventa školenia:

  • zlepšenie zručností - školenia pomáhajú účastníkom získať nové zručnosti alebo zdokonaliť tie existujúce, čo môže zvýšiť ich efektivitu a produktivitu,
  • aktualizácia vedomostí - v rýchlo sa meniacom svete je dôležité byť informovaný o najnovších trendoch a technológiách. Školenia umožňujú udržať krok s aktuálnymi zmenami,
  • zvýšenie sebavedomia - získanie nových zručností a vedomostí môže zvýšiť sebavedomie účastníkov, čo sa prejaví v ich pracovnom výkone a osobnom raste,
  • kariérny rast - absolvovanie školení môže otvoriť nové kariérne príležitosti a pomôcť pri postupe na vyššie pozície,
  • zlepšenie tímovej práce - školenia často zahŕňajú tímové aktivity, ktoré môžu zlepšiť spoluprácu a komunikáciu medzi členmi tímu,
  • zvýšenie motivácie - investícia do vzdelávania zamestnancov môže zvýšiť ich motiváciu a lojalitu voči organizácii,
  • zníženie chýb - lepšie vyškolení zamestnanci robia menej chýb, čo môže viesť k vyššej kvalite práce a spokojnosti zákazníkov.

 

Kurz -  spôsob vzdelávania, ktorý je širšie zameraný a môže zahŕňať teoretické aj praktické aspekty. Kurzy môžu byť dlhodobé a pokrývať širokú škálu tém, často s cieľom poskytnúť hlbšie pochopenie predmetu. 

Prínosy pre absolventa kurzu:

  • hĺbkové vedomosti - kurzy často poskytujú podrobné a komplexné informácie o konkrétnom predmete, čo umožňuje účastníkom hlbšie pochopenie témy,
  • flexibilita - mnohé kurzy sú dostupné on-line, čo umožňuje študovať vlastným tempom a prispôsobiť si časový rozvrh podľa vlastných potrieb,
  • široká škála tém - kurzy pokrývajú rôzne oblasti, od jazykov a umenia po technológie a manažment, čo umožňuje výber podľa záujmov a kariérnych cieľov,
  • certifikácia - mnohé kurzy ponúkajú certifikáty po úspešnom absolvovaní, čo môže zvýšiť vašu kvalifikáciu a atraktivitu na trhu práce,
  • networking (sieťovanie) - kurzy často poskytujú príležitosti na stretnutie s ľuďmi s podobnými záujmami, čo môže viesť k novým kontaktom a spoluprácam,
  • osobný rozvoj - absolvovanie kurzov môže zvýšiť sebavedomie, motiváciu a celkovú spokojnosť so životom, keďže sa učíte nové veci a rozvíjate svoje schopnosti,
  • praktické zručnosti - mnohé kurzy sú zamerané na praktické aplikácie, čo umožňuje okamžité využitie naučených zručností v reálnom živote alebo práci.

 

Generácie - označenie skupín ľudí narodených v určitom časovom období, ktoré majú spoločné charakteristiky a skúsenosti.

Druhy generácií: 

  • Tichá generácia (Silent Generation) - narodení približne medzi rokmi 1928 a 1945. Táto generácia zažila Druhú svetovú vojnu a povojnové obdobie,
  • Baby Boomers - narodení medzi rokmi 1946 a 1964. Táto generácia zažila ekonomický boom po Druhej svetovej vojne a je známa svojím optimizmom a pracovnou etikou,
  • Generácia X - narodení medzi rokmi 1965 a 1980. Táto generácia je často charakterizovaná nezávislosťou a pragmatizmom,
  • Mileniáli (Generácia Y) - narodení medzi rokmi 1981 a 1996. Táto generácia vyrastala s technológiami a Internetom a je známa svojou adaptabilitou a zameraním na rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom,
  • Generácia Z - narodení medzi rokmi 1997 a 2012. Táto generácia je digitálne zdatná, vyrastala so smartfónmi a sociálnymi médiami,
  • Generácia Alfa - narodení od roku 2013 do súčasnosti. Táto generácia je ešte mladá, ale očakáva sa, že bude ešte viac technologicky zdatná a prepojená než predchádzajúce generácie.
Hodnotenie užitočnosti článku:


    Ako sa spoznat podla drzania mobilu Umela inteligencia Novy narodopis Teoria poezie 3D-tlac Arduino Nove rekordy Prudove chranice Robotika Priemysel 4.0 a 5.0 Dejiny Slovenska do roku 1945 ang_znacky_fluidsim LOGOSoftComfort Novinky Historia elektromobilov Free e-kurzy Elektrina pre ZŠ Druhá svetová vojna Cvičebnice O troch pilieroch EP je spat Prehlad Fyzika Prehlad Informatika Ako sa učiť a ako učiť Dejiny sveta

     

    · Simulácie z fyziky 
    · O Slovensku po slovensky 
    · Slovenské kroje
    · Kurz národopisu
    · Diela maliarov
    · Kontrolné otázky, Domáce úlohy, E-testy - Priemysel
    · Odborné obrázkové slovníky
    · Poradňa žiadaného učiteľa
    · Rýchlokurz Angličtiny
    . Rozprávky (v mp3)
    · PREHĽADY (PRIBUDLO, ČO JE NOVÉ?)
    Seriály:
    · História sveta (1÷6)
    · História Slovenska (1÷5)
    · História módy (1÷5).

                                       
    Členstvo na portáli
    Mám účet a chcem sa prihlásiť Prihlásiť sa
    Nemám účet, ale chcel by som ho získať Registrovať sa
    Poznámka pre autora

    Ak ste na stránke našli chybu, dajte nám vedieť


    Copyright © 2013-2025 Wesline, s.r.o. Všetky práva vyhradené. Mapa stránky ako tabuľka | Kurzy | Prehľady